Batony proteinowe

Batony proteinowe są jedną z najchętniej spożywanych przez sportowców przekąsek. Reklamowane są przez celebrytki, trenerki i samych sportowców i często prezentowane jako idealny zamiennik ciasteczka czy batonów czekoladowych. Można też usłyszeć, że to batony na redukcję, czyli doskonały pomysł dla osób chcących stracić na wadze. Chętnie sięgają po nie biegacze i inne osoby uprawiające sport, który wymaga długotrwałego wysiłku. Niewielki baton zawiera w sobie prawdziwą bombę energii uzupełnioną o niezbędne witaminy i mikroelementy.

Dlaczego warto spożywać batony proteinowe?

Produkty bogate w proteiny, takie jak batony lub koktajle proteinowe, są często używane w zastępstwie posiłków. Są one świetnym źródłem białka niezbędnego do prawidłowego funkcjonowania całego organizmu oraz do budowy prawidłowej masy mięśniowej. Najczęściej wzbogaca się je w witaminy i minerały. Dlatego sprawdzają się doskonale jako przekąska, która dostarczy organizmowi składników niezbędnych do regeneracji po treningu. Batony tego typu najczęściej nie zawierają cukru ani syropu glukozowo-fruktozowego, dzięki czemu mogą być spożywane także przez osoby chore na cukrzycę.

Głównym składnikiem batonów proteinowych jest białko w optymalnej ilości, która powinna być spożyta po treningu. Dzięki batonowi nie trzeba martwic się, czy właściwie skomponowaliśmy potreningowe menu. Zwłaszcza że nie wszyscy mają na to czas. Główną zaletą batonów proteinowych jest to, że można dzięki nim błyskawicznie uzupełnić energię w trakcie albo po treningu. Są one chętnie stosowane nie tylko przez sportowców, ale także przez osoby ograniczające spożycie cukru, które chcą obniżyć masę ciała.

Rodzaje batonów proteinowych

Głównym składnikiem batonów jest pełnowartościowe białko w postaci izolatów białek serwatkowych, kazeiny, białka jaj czy L-glutaminy oraz w postaci hydrolizatów białek serwatkowych. Wraz ze wzrostem popularności diety wegetariańskiej i wegańskiej pojawiły się też białka izolowane z grochu lub soi. W zależności od rodzajów ilość białka może wahać się od 20 do 48 g. Oprócz niego w skład batonów proteinowych wchodzą węglowodany i tłuszcze. Ponadto większość batonów zawiera sporo cukru, co może prowadzić do zwiększenia masy ciała.

Można wyróżnić batony przeznaczone do spożycia po treningu – pozwalające na szybkie uzupełnienie energii oraz batony, których jedzenie zaleca się przed treningiem w celu szybkiego zastrzyku energii potrzebnej do ćwiczeń. Batony z wysoką zawartością białka polecane są osobom chcącym zwiększyć masę mięśniową. Oprócz tego na rynku dostępne są tak zwane batony na odchudzanie. Białko i błonnik pokarmowy pozwalają na szybkie zaspokojenie głodu, dają uczucie sytości na dłużej niż klasyczne batoniki, dzięki temu z powodzeniem mogą być stosowane u osób na diecie redukcyjnej.

Zalety batonów proteinowych

Po pierwsze są one dużo lepszą przekąską niż ciastka, batony czekoladowe czy chipsy. Można je zabrać ze sobą i zjeść przed treningiem lub po nim. Baton wrzucony do torebki czy plecaka może przydać się do zaspokojenia nagłego ataku głodu. Dodatkowo warto pamiętać, że batony są wzbogacone o szereg witamin takich jak C, E, PP czy witaminy z grupy B, a także błonnik lub inulinę. Te dodatkowe składniki pozwalają szybko uzupełnić dietę w niezbędne witaminy. Co oczywiście nie oznacza, że mogą zastąpić dobrze zbilansowaną dietę.

Osoby odchudzające się często mają problem z napadami wilczego głodu, uskarżają się na uczucie ssania w żołądku. Takie sytuacje czasami skutkują spożyciem posiłku zawierającego nadmierną ilość kalorii. Warto więc mieć przy sobie batony na odchudzanie, można z ich pomocą szybko i na długo zaspokoić głód, mając przy tym świadomość, że dostarcza się organizmowi nie tylko węglowodany, ale także solidną porcję białka i witamin oraz składników mineralnych.

Czy warto włączyć batony proteinowe do diety odchudzającej?

Zastąpienie posiłku batonem proteinowym może okazać się skuteczną metodą odchudzania. Dzieje się tak, ponieważ w ten sposób można dużo łatwiej kontrolować ilość spożywanych kalorii. Nie trzeba niczego przeliczać, wszystko jest napisane na opakowaniu. Można je zawsze mieć przy sobie i w ten sposób zapobiec kupowaniu słodyczy, drożdżówek itp. Oczywiście nie można zastąpić nimi wszystkich posiłków, zwłaszcza że na dłuższą metę mogą się po prostu znudzić. Każdy organizm na co dzień potrzebuje świeżych warzyw i owoców, ale batony proteinowe są bardzo dobrym uzupełnieniem diety.

Batony na redukcję mogą z powodzeniem zastąpić wszystkie niezdrowe przekąski, z których rezygnujemy w trakcie diety odchudzającej. Ważne jest jednak, aby nie spożywać ich w nadmiernych ilościach, bo choć są niewielkie, dostarczają jednak całkiem sporo kalorii. Należy wybierać te, które pozbawione są cukru lub mają go jak najmniejszą ilość. Szukając najlepszych batonów, powinniśmy omijać te wzbogacone o sztuczne barwniki, konserwanty oraz inne zupełnie niepotrzebne dodatki. W przeciwnym razie wraz z produktami bogatymi w proteiny będziemy przyjmować jeszcze więcej kalorii.

Jak wybrać najlepsze batony proteinowe

Wybierając baton jako dodatkowe źródło białka, musimy zdecydować, w jakim celu to robimy. Czy będzie to sposób na zastąpienie posiłku w diecie odchudzającej, czy też porcja protein mająca na celu budowanie masy mięśniowej. W zależności od celu wybieramy odpowiedni rodzaj batonów proteinowych. Jeżeli ma to być źródło białka, to należy zadbać, aby były to produkty zawierające nie mniej niż 10 g białka. W celu regeneracji po treningu lub w czasie długiej wędrówki lepiej sprawdzą się batony zawierające nawet 30 g protein. Z kolei osobom odchudzającym się rekomenduje się batony o zawartości 10-15 g białka.

Niezależnie od powodu, dla którego sięgamy po batony proteinowe, warto zapoznać się z ich składem. Wystarczy przeczytać etykietę na opakowaniu, jeśli w składzie wybranego przez nas produktu znajduje się syrop glukozowo-fruktozowy, tłuszcz palmowy czy inne utwardzone tłuszcze, lepiej odłożyć taki batonik na półkę.