Czy warto jeść szparagi, będąc na diecie?

Co roku, na wiosnę, miliony kobiet i mężczyzn zaczynają wyścig z czasem, aby do lata osiągnąć wymarzoną sylwetkę. Odkładają na bok słodycze, węglowodany i napoje gazowane, których działanie ma fatalny wpływ na ciało. Chcąc przejść na dietę, warto zainteresować się, które warzywa i owoce mają dobry wpływ na przemianę materii, a jednocześnie dają poczucie sytości. O szparagach jako warzywie działającym cuda w trakcie diety można znaleźć coraz więcej informacji. Co więc warto o nich wiedzieć? Czy każdy może je spożywać i jaki mają wpływ na odchudzanie?

Szparagi – bogactwo witamin i minerałów

Szparagi zaliczane są do bylin, czyli roślin wieloletnich. Występują naturalnie w krajach Afryki, w innych częściach świata zaś są uprawiane. W Polsce można spotkać dziko rosnącą odmianę szparagów lekarskich. Coraz więcej osób chętnie sięga po szparagi, a to za sprawą ich wyjątkowego smaku i możliwości przyrządzania z nich wyszukanych potraw. Dzięki swoim właściwościom szparagi są stałym elementem diet odchudzających. Oprócz niskiej kaloryczności (sto szparagów to około 20 kcal), wody, z której głównie składa się to warzywo (w 95%), szparagi są niezwykle bogate w białko, cukry, składniki mineralne i witaminy, niezbędne dla zdrowia:

  • witamina C, E, beta-karoten – zdrowe włosy, skóra i paznokcie
  • błonnik – prawidłowa praca jelit
  • kwas foliowy – niezbędny w diecie kobiet ciężarnych i planujących ciążę, ponadto spowalnia starzenie się organizmu i jego komórek, a także utrzymuje w dobrym stanie układ krążenia
  • wapń, fosfor – zdrowe zęby i mocne kości
  • inulina – rodzaj prebiotyku, który jest pożywieniem dla dobroczynnych bakterii jelitowych, a co za tym idzie, korzystnie wpływa na układ trawienny
  • asparagina – niezbędna dla pracy nerek i poziomu nawodnienia organizmu
  • glutation – wzmacnia układ odpornościowy, wpływa wspomagająco na pracę wątroby podczas oczyszczania organizmu
  • niacyna (witamina B3) – bierze udział w ponad 300 reakcjach biochemicznych organizmu
  • witamina A, K, B6
  • ryboflawina (witamina B2) – korzystny wpływ na pracę układu nerwowego i stan błon śluzowych
  • tiamina (witamina B1)
  • żelazo
  • magnez
  • sód.

Ponadto spożywanie szparagów zmniejsza ryzyko wystąpienia nowotworów, a także chorób neurodegeneracyjnych, między innymi Alzheimera.

Inne właściwości zdrowotne szparagów

Szparagi są doskonałym wyborem dla osób, które chcą zrzucić zbędne kilogramy, ale także dla tych, które chcą po prostu żyć zdrowiej. Stosowanie szparagów ma korzystny wpływ na układ moczowy, szczególnie jeśli borykamy się z jego częstymi infekcjami. Szparagi są moczopędne, dzięki czemu organizm szybciej się oczyszcza ze szkodliwych substancji. Dlatego też lekarze i dietetycy zalecają picie wody pozostałej po gotowaniu szparagów, jako napoju oczyszczającego organizm z toksyn. Co więcej, obniżają ciśnienie krwi i poziom cholesterolu. Duża zawartość beta-karotenów, oprócz wpływu na włosy, skórę i paznokcie, działa korzystnie na pracę oczu, zamieniając beta-karoteny w barwnik wzrokowy. Innym, równie cennym działaniem szparagów i witamin w nich zawartych jest zapobieganie wystąpieniu zwyrodnienia plamki żółtej i kseroftalmii, czyli często występującej u osób starszych suchości oka.

Rodzaje szparagów

Na rynku dostępnych jest kilka rodzajów szparagów, różniących się kolorystyką, mianowicie: zielone, fioletowe i białe. Każdy z nich ma swoje indywidualne właściwości smakowe, o których warto wiedzieć.

  • Szparagi białe – rosną pod ziemią, gdzie światło słoneczne nie dochodzi, stąd ich biały kolor. Cechują się łagodnym i delikatnym smakiem. Wadą białych szparagów jest ich twardość, co zmusza do ich obierania przed gotowaniem, a tym samym pozbawienia ich ważnych dla zdrowia składników.
  • Szparagi zielone – najczęściej spotykana odmiana szparagów, które są bardzo aromatyczne i smaczne. Dzięki miękkiej okrywie nie trzeba ich obierać przed gotowaniem, zachowując tym samym istotne witaminy i minerały niezbędne dla zdrowia i odchudzania. Szparagi zielone rosną wysoko nad ziemią.
  • Szparagi fioletowe – niezwykle trudna w uprawie odmiana szparagów, o grubej łodydze w kolorze fioletu i purpury. Ta odmiana zawiera o wiele mniej błonnika niż szparagi zielone. Mają za to dużo cukrów. Szparagów fioletowych, podobnie jak zielonych, nie trzeba obierać.

Kiedy jeść szparagi?

Szparagi są wiosennym warzywem, dostępnym w okresie od maja do czerwca, dlatego warto w tym przedziale czasowym skorzystać z ich zdrowotnych właściwości. Są one łatwe w przyrządzeniu, można je spożywać na wiele różnych sposobów. Ponadto szparagi odgrywają istotną rolę w życiu zakochanych, gdyż są niezwykle silnym afrodyzjakiem! A to wszystko dzięki zawartości fitoestrogenów odpowiadających za popęd płciowy.

Dla kogo szparagi mogą być szkodliwe?

Mimo mnogości witamin i minerałów nie każdy może spożywać szparagi. Zawierają one dużo puryn mogących powodować nagromadzenie w organizmie kwasu moczowego. Z tej przyczyny osoby cierpiące na kamienie nerkowe lub dnę moczanową powinny zrezygnować z ich spożywania. Osoby, u których wykryto zaburzenia pracy jelit, po spożyciu szparagów mogą się skarżyć na uporczywe wzdęcia.

Czy warto się skusić na szparagi?

Szparagi, warzywo sezonowe, dzięki swoim właściwościom zarówno smakowym, jak i zdrowotnym są idealnym dodatkiem do jadłospisu. Dotyczy to osób, które chcą zdrowo żyć, ale też tych, którym zależy na poprawie sylwetki. Każdy, kto marzy o pozbyciu się zbędnych kilogramów, powinien choć raz skosztować tego smacznego warzywa, które wspomaga nie tylko odchudzanie, ale też prawidłową pracę wielu układów organizmu. Dlatego też warto spożywać szparagi jak najczęściej.