Czym jest Crossfit?

Ćwiczenia fizyczne niezależnie od ich objętości, intensywności oraz zróżnicowania zawsze dobrze wpływają na sylwetkę i zdrowie. Wizyty na siłowni stają się modne, na treningi decydują się całe pokolenia, a coraz częściej również ludzie starsi. Jedną z najpopularniejszych form treningów, poza kulturystyką, jest crossfit. To zestaw ogólnorozwojowych ćwiczeń, które wpływają dosłownie na całe ciało oraz wszystkie mięśnie, a przy tym przyczyniają się do poprawy wydolności, wytrzymałości i siły. Trening crossfit jest oceniany przez osoby, które nigdy nie ćwiczyły, jako niezbyt intensywny i bardzo spokojny. Naprawdę jest jednak zupełnie odwrotnie.

Czym jest crossfit?

Trening crossfit powstał stosunkowo niedawno, bo niespełna 20 lat temu. Małżeństwo Greg Glassman oraz Lauren Jenai stworzyli ten rodzaj treningu w 2000 roku, zakładając swoją pierwszą siłownię w mieście Santa-Cruz w Kalifornii. Program natychmiast zyskał ogromną sławę. Idea crossfitu została dogłębnie sprawdzona w najtrudniejszych warunkach podczas treningu marines, żołnierzy oraz policji i crossfit zaczął być stosowany dosłownie wszędzie – od najmniejszych siłowni, aż po największe kluby fitness.

Jaka jest idea crossfitu?

Na czym polega crossfit? Na ćwiczeniu dosłownie całego ciała i to we wszystkich aspektach, gdyż jest to trening ogólnorozwojowy i w przeciwieństwie do innych znakomicie rozwija całe ciało. Crossfit przynosi rewelacyjne efekty, które należą do najszybszych i najbardziej widocznych, gdyż każde ludzkie ciało kapitalnie reaguje na tę formę treningu. W założeniu trening crossfit jest systemem wytrzymałościowo-siłowym i obejmuje zarówno ćwiczenia typowo siłowe (dźwiganie ciężarów), jak i wydolnościowe.

Jedna sesja treningu crossfit nie powinna przekraczać 30 minut, gdyż wtedy organizm zaczyna opadać z sił, a poszczególne ćwiczenia zaczynamy wykonywać mniej technicznie i z niewielkim zaangażowaniem. Podczas jego trwania wykonamy trening z każdej dziedziny sportów siłowych – gimnastyczne np. w formie podciągnięć na drążku lub pompek różnego rodzaju, siłownie – ćwiczenia z wolnymi obciążeniami, a także wytrzymałościowe – bieg w miejscu, krokodylki, pajacyki. Większość z nich można dodatkowo urozmaicić taśmami elastycznymi i sprężynami lub maszynami na siłowni. Ogromną zaletą tego treningu jest różnorodność i brak jakiejkolwiek nudy, która potrafi zrazić do treningów nawet profesjonalistów i zawodowców, również tych z pierwszych stron gazet.

Trening crossfit rozwija większość cech motorycznych ciała człowieka, w tym siłę, wytrzymałość, gibkość, a nawet równowagę i stabilność czy koordynację ruchową. Na czym polega crossfit w kwestii zdrowia? Na poprawie układu sercowo-naczyniowego oraz oddechowego, gdyż dzięki dużej intensywności i zmiennej formie, trening znakomicie reguluje pracę serca i normalizuje krążenie.

Jakie ćwiczenia podczas crossfitu sprawdzą się najlepiej?

Na samym wstępie należy zwrócić uwagę na rodzaj poszczególnych ćwiczeń. Wszystkie mają być ogólnorozwojowe, gdyż każde ćwiczenie ma aktywować jak największą grupę mięśniową. Dlatego odpuśćmy ćwiczenia aktywujące jedną z nich, takie jak wznosy przedramion na biceps czy unoszenie hantli wzdłuż tułowia na barki. W ich miejsce lepiej sprawdzi się podciąganie na drążku, które oddziałuje praktycznie na każdą grupę mięśniową torsu, a także wyciskanie sztangi zza głowy, które aktywuje barki, triceps, mięśnie kapturowe oraz przedramiona. Znakomicie się sprawdzą przysiady – działają dosłownie na całe nogi oraz tułów podczas stabilizacji sztangi, słabiej zaś – wyprosty kolan na maszynie, siedząc (izolują jedynie mięśnie czworogłowe uda). Warto również wprowadzić do treningu pompki i brzuszki.

Z kolei na wydolność najlepiej zadziała trening wytrzymałościowy o dużej intensywności, np. bieg, trucht, a także krokodylki, pajacyki lub modne dzisiaj skakanie na skakance. Tak naprawdę w kwestii ćwiczeń wydolnościowych panuje bardzo duża swoboda i można sobie pozwolić na bardziej nietypowe rozwiązania, np. uderzanie w worek bokserski i kopnięcia, lub chwilowe i intensywne sesje judo z partnerem.

Crossfit – gdzie ćwiczyć?

Trening crossfit jest jednym z najprostszych do wykonania i nie wymaga stosowania dziesiątek urządzeń, akcesoriów czy dodatków (warto je jednak wdrożyć po uzyskaniu dobrych efektów) i dlatego tak bardzo spodobał się jednostkom specjalnym czy policji. Osoby pracujące w tych zawodach muszą być mobilne, często wyjeżdżają na różne akcje i stacjonują w miejscach, gdzie nie ma dostępu do pełnoprawnej siłowni. Crossfit jest odpowiedzią na te problemy. Możemy go wykonać w plenerze, a także w domu lub wraz z innymi trenującymi w specjalnych klubach.

I właśnie to ostatnie wyjście jest najciekawsze. Ćwicząc w większej grupie (zróżnicowanej pod kątem zaawansowania), nie będziemy się nudzić, a ponadto będziemy mieć więcej mobilizacji do wykonania poszczególnych ćwiczeń. To bardzo istotne, gdyż treningi crossfit należą do najtrudniejszych za sprawą dużej intensywności. Ćwiczenie w domu potrafi pogorszyć dobrą technikę i wyzwoli w nas chęć „poobijania się”. Jednak dla osób zdyscyplinowanych trening w domu będzie również dobrym wyborem.

Czym jest crossfit? Odpowiedzią na coraz większe zainteresowanie siłownią

Na czym polega crossfit i dlaczego jest tak ceniony? Z kilku powodów. Daje znakomite efekty, jest różnorodny i bardzo ciekawy, a dzięki dużej intensywności rozwija każdą cechę motoryczną całego ciała. Właśnie dlatego warto go wprowadzić do swojego życia, lecz na początku pod czujnym okiem trenera. Trening crossfit należy do bardzo kontuzjogennych, dlatego należy najpierw uzyskać wiele porad praktycznych, po czym wziąć się za prawidłową realizację planu treningowego z pełną wiedzą i zaangażowaniem.