Czym jest joga?

Korzenie jogi sięgają bardzo głęboko. Jest to jedna z najbardziej znanych i cenionych tradycji, której głównym celem jest samodoskonalenie oraz rozwój osobisty człowieka. Datuje się, że joga mogła powstać nawet w 5 w. p. n. e. Jej kolebką są Indie. Mniej więcej w III w. p. n.e. powstał najważniejszy traktat, który przypisywany jest mistrzowi Patanjali. W zwięzłych sentencjach zawarł on całą filozofię i praktykę jogi. Na początku XX filozofia jogi zaczęła się rozprzestrzeniać. Dziś jest znana i chętnie praktykowana na całym świecie a szkoły uczące jogi wyrastają jak „grzyby po deszczu”.

Na czym polega joga najłatwiej wyjaśni samo jej znaczenie. Samo słowo „joga” współcześnie rozumiane jest zazwyczaj na trzy sposoby:

  1. Ujarzmienie – czyli zapanowanie nad własnym ciałem oraz umysłem. Ciało i umysł mają umożliwiać i pogłębiać rozwój osobisty, a nie być dla niego przeszkodą.
  2. Droga – czyli podjęcie pewnych działań. Tylko systematyczna, codzienna praktyka jest w stanie przynieść wymierne efekty.
  3. Zjednoczenie – rozumiane jakie wewnętrzna spójność. Określone pozycje jogi pozwalają na poznanie zarówno swoich mocnych stron, jak i ograniczeń. Istotny jest rozwój osobisty, który można osiągnąć poprzez poprawę aktywności fizycznej. Celem jogi jest zjednoczenie umysłu, ciała i ducha.

Prozdrowotny wpływ jogi

Celem jogi jest zjednoczenie ciała, umysłu i rozumu. Człowiek powinien potrafić zapanować nad własnym ciałem i umysłem, znać swoje dobre i mocne strony oraz swoje ograniczenia. Wszystko po to, by mógł się dalej rozwijać i samodoskonalić. Chociaż tradycyjna joga opiera się w dużej mierze na religijności i połączeniu z Absolutem, to ta, która jest znana na Zachodzie, ma już nieco inne cele. W tym przypadku zazwyczaj praktykowana jest hatha-joga. To właśnie ona przynosi wiele skutków ubocznych, które mają pozytywny wpływ na zdrowie. Ogólnie można powiedzieć, że dzięki praktykowaniu jogi można poprawić zarówno swoją sprawność fizyczną, jak i psychiczną. Osoby, które współcześnie chcą uprawiać jogę, kierują się głównie chęcią poprawy stanu zdrowia, wyciszenia się, podniesienia swojej kondycji fizycznej. Dla wielu osób jest to też idealny sposób na schudnięcie i osiągnięcie wymarzonej sylwetki. Prognozuje się, że joga stanie się jeszcze popularniejsza w kolejnych latach, ponieważ to właśnie praktykowanie jej przynosi bardzo szybko ulgę w wielu dolegliwościach współczesnych czasów, takich jak problemy z kręgosłupem wynikające z pracy przed komputerem. Pomaga także na chroniczne bóle napięciowe czy bezsenność. Istotne jest także to, że właśnie dzięki jodze można skutecznie nauczyć się radzić sobie ze złymi emocjami i w ten sposób nauczyć się reagować na stres, który uznawany jest za przyczynę wielu chorób.

Czy dzięki jodze rzeczywiście można schudnąć?

Z pozoru joga wydaje się zbiorem statycznych ćwiczeń. W praktyce nie do końca tak jest. Okazuje się bowiem, że to właśnie osoby, które ją uprawiają, bardzo szybko odczuwają tego dobroczynne skutki. Poprawia się mobilność stawów, a także ich rozciągnięcie, ważne jest również wyciszenie. Samej jogi jest wiele rodzajów, spośród których uznawane za najbardziej wskazane przy odchudzaniu są ashtanga, czyli joga dynamiczna, oraz bikram, czyli ćwiczenia wykonywane w 40 stopniowej temperaturze.

Joga na odchudzanie jest dobrym rozwiązaniem, jednak efekty nie są widoczne szybko. Sama utrata tkanki tłuszczowej czy wyrzeźbienie mięśni są bowiem procesem.

Jak joga wspiera proces odchudzania?

Wiele osób zastanawia się nad tym, czy joga odchudza, czy są lepsze formy odchudzania i rzeźbienia sylwetki niż praktykowanie jogi. Jednymi z lepszych sposobów są ćwiczenia aerobowe połączone ze zbilansowaną dietą. Sama praktyka asan jest raczej statyczna, nawet w bardziej dynamicznych odmianach i ma przede wszystkim charakter wytrzymałościowo-siłowy. Joga powoduje jednak zupełnie inne działanie, którego nie osiągnie się, uprawiając innego typu aktywności fizyczne. To właśnie dzięki jodze możemy usprawnić i wzmocnić słabe strony, części ciała i je odblokować. W rezultacie pozbycie się tkanki tłuszczowej z miejsc, z których było nam trudno schudnąć, jest dużo prostsze. Nasuwa się więc pytanie: jak schudnąć dzięki jodze, skutecznie i szybko? Ważna jest systematyczność! Ćwiczenia nie muszą trwać długo – jednak powinny być wykonywane często, najlepiej codziennie. Oczywiście oprócz samych ćwiczeń warto wprowadzić zbilansowaną dietę oraz pić minimum 1,5 – 2 litra wody dziennie. Mięśnie podczas ćwiczeń wydłużają się, co oznacza, że zwiększa się siła samego mięśnia bez zwiększania jego objętości. Dzięki jodze ciało jest smukłe i delikatnie wyrzeźbione.

Czy warto odchudzanie zacząć z jogą?

Oczywiście znajdą się zwolennicy i przeciwnicy tej praktyki. Na korzyść jogi, w porównaniu do innych form aktywności fizycznej, przemawia to, że ma ona nie tylko dobry wpływ na nasze ciało, ale także na umysł. A to właśnie dzięki osiągnięciu równowagi na poziomie ciała i umysłu można przeciwdziałać wielu pokusom, szczególnie tym żywieniowym. Jest wiele osób, które mają problemy z odchudzaniem właśnie przez to, że „zajadają” stres. W takich przypadkach nie będzie skuteczny nawet najbardziej intensywny trening. Szybko dzięki takim zachowaniom można osiągnąć efekt „jo-jo”. Dzięki jodze możemy skutecznie nauczyć się radzić sobie ze stresem, tym samym ćwiczenia działają na kilku płaszczyznach. W rezultacie możemy osiągnąć nie tylko piękną, wyrzeźbioną sylwetkę, ale także nie obawiać się tego, że pod wpływem różnych czynników wrócimy do złych nawyków.