Dieta owsiana i jej działanie

Czym jest dieta owsiana?

Dieta owsiankowa, jak sama nazwa mówi, polega na spożywaniu dużej ilości owsianki. Może ona być stosowana tylko przez osoby dorosłe i całkowicie zdrowe, ponieważ monodiety zazwyczaj mogą mieć niekorzystny wpływ na organizm. Dietę owsiankową powinno się prowadzić tylko przez jeden dzień, jednak istnieje także znacznie dłuższy wariant wymagający podzielenia na kilka bardzo rygorystycznych etapów. Ten sposób odchudzania jest szybki i skuteczny, ponieważ dzienna liczba przyjmowanych kalorii wynosi wówczas od 1000 do 1400 kcal. Jest to zatem znacznie mniej niż zapotrzebowanie przeciętnej osoby, co pozwala na błyskawiczną utratę zbędnych kilogramów.

Dieta owsiankowa – efekty

Dieta owsiankowa może przynieść bardzo widoczne efekty już po krótkim czasie stosowania. W przypadku trzymania jej przez około tydzień da się zauważyć spadek masy ciała nawet o 2 kilogramy. Wszystko zależy jednak od wyjściowej wagi konkretnej osoby oraz jej parametrów i wcześniejszego sposobu odżywiania. Jednak uzyskanie pożądanych efektów w krótkim czasie wymaga przestrzegania bardzo rygorystycznych zasad. Dieta owsiankowa bazuje wyłącznie na naturalnych płatkach owsianych. Podczas jej przeprowadzania nie należy stosować musli oraz płatków typu instant. Nie wskazuje się także spożywania jakichkolwiek produktów przetworzonych posiadających dodatki niekorzystnie wpływające na ludzki organizm.

Dieta owsiana – dla kogo?

Dieta owsiankowa nie powinna być prowadzona przez określoną grupę osób ze względu na możliwość wystąpienia licznych efektów ubocznych. Mowa tu głównie o ludziach przewlekle chorych, kobietach ciężarnych i karmiących piersią, pracownikach fizycznych oraz dzieciach i młodzieży. Wszystkie te osoby mogą być bowiem narażone na pojawienie się poważnych skutków, takich jak omdlenia, niedobory itp. Nie oznacza to jednak, że w ogóle nie powinny one spożywać płatków owsianych. Włączenie tego produktu do codziennej, zbilansowanej diety pozwala na przyspieszenie metabolizmu oraz znacznie sprawniejsze usuwanie niepożądanych substancji z układu pokarmowego. Płatki owsiane nie muszą wówczas przyjmować formy standardowej owsianki, ponieważ w Internecie znaleźć można przepisy na różnego rodzaju wypieki z użyciem tego produktu. Warunkiem jest jednak unikanie wysoko przetworzonych płatków oraz musli z dodatkiem dużej ilości cukru i innych dodatków niekorzystnie wpływających na ludzkie zdrowie.

Jak prowadzić dietę owsianą?

Dieta owsiana może być prowadzona przez jeden lub nawet kilkadziesiąt dni. W przypadku tego pierwszego wariantu bazuje ona na spożywaniu wyłącznie naturalnych płatków owsianych na wodzie, odtłuszczonym mleku lub jogurcie naturalnym. Ważne, aby te dodatki nie posiadały zbędnych węglowodanów wpływających niekorzystnie na proces odchudzania. Porcja płatków na cały dzień powinna obejmować od 5 do 6 łyżek suchego produktu zalanego wodą, jogurtem lub mlekiem. Owsiankę można urozmaicić również za pomocą owoców, takich jak pomarańcza, jabłko, kiwi czy banan. Tak przygotowaną potrawę należy podzielić na około 5 porcji, które powinny być spożywane co 2-3 godziny. Podczas stosowania diety owsianej warto unikać picia słodzonych napojów oraz soków dostępnych w marketach. Nie jest wskazane również spożywanie herbaty czy kawy z dodatkiem cukru.

W przypadku diety owsiankowej prowadzonej przez dłuższy czas zasady znacznie różnią się od jej jednodniowej wersji. Cały proces dzieli się na trzy etapy, a pierwszy z nich trwa tydzień. Jego celem jest oczyszczenie organizmu z toksyn przy założeniu, że dzienne spożycie nie przekracza 1200 kcal. Kolejny etap trwa około miesiąca i dopuszcza przyjmowanie trzech porcji owsianki wzbogaconej o różnorodne owoce i warzywa. Wówczas możliwe jest także spożywanie chudego lub pieczonego mięsa oraz ryby. Ostatni etap ma na celu powolne wychodzenie z diety poprzez stopniowe ograniczanie porcji owsianki przyjmowanych w ciągu dnia i zastępowanie ich owocami, warzywami, mięsem oraz pełnoziarnistymi produktami. Koniecznym warunkiem jest unikanie jedzenia obciążającego układ pokarmowy, takiego jak smażone, ciężkostrawne potrawy. Zwykle cały proces odchudzania w ten sposób trwa maksymalnie 2 miesiące i pozwala na skuteczne zrzucenie zbędnych kilogramów.

Płatki owsiane i ich zawartość

Naturalne płatki owsiane cechują się niskim indeksem glikemicznym, co pozwala na stopniowe uwalnianie energii i regulowanie stężenia glukozy we krwi. Są one także pozbawione zbędnych węglowodanów prostych, które mogą utrudniać chudnięcie. Płatki owsiane zawierają dużą ilość błonnika, dzięki czemu wspomagają pracę jelit i oczyszczanie organizmu z toksyn zgromadzonych w przewodzie pokarmowym.

Dieta owsiana – czy warto spróbować?

Dieta owsiana jest bardzo restrykcyjna, ale przynosi widoczne efekty w stosunkowo krótkim czasie. Możliwość jej zastosowania zależy od stanu zdrowia konkretnej osoby, ponieważ nie każdy powinien decydować się na przeprowadzanie monodiet. W przypadku takiego sposobu odchudzania należy jednak zachować umiar i nie stosować go przez czas dłuższy niż 2 miesiące. Najlepszą opcją jest zatem jednodniowa dieta owsiana pozwalająca na oczyszczenie organizmu ze zgromadzonych toksyn, jednak w przypadku osób borykających się ze znaczną nadwagą lub otyłością potrzebny jest znacznie dłuższy czas na uzyskanie pożądanych efektów. Wówczas przed rozpoczęciem takiej diety należy skonsultować się ze specjalistą i ocenić, czy nie stanowi ona żadnego zagrożenia dla zdrowia konkretnego pacjenta.