Dieta roślinna, a odchudzanie

W ostatnich latach coraz większą popularnością cieszą się diety wegańskie. Osoby, którym marzy się skuteczna dieta odchudzająca, często rozważają całkowite przejście na jedzenie roślinne. Czy jest to pomysł dobry dla każdego? Czy jest to zdrowy sposób na zrzucenie nadprogramowych kilogramów? Na to i wiele więcej pytań postaramy się znaleźć wyczerpującą odpowiedź.

Na czym polega dieta roślinna i co ona oznacza dla Twojego organizmu

Dieta roślinna to zarazem skuteczny sposób na odchudzanie, jak i filozofia życia, która pozwoli Ci cieszyć się pięknym i młodym wyglądem na lata. Jej głównym założeniem jest oczywiście całkowita rezygnacja z produktów odzwierzęcych, czyli wszelkiego rodzaju mięsa, jajek, mleka, serów czy miodu. Obfita jest za to we wszelkiego rodzaju często ekologiczne warzywa i owoce, orzechy, grzyby, rośliny strączkowe i glony morskie, czyli wszystkie produkty bogate w witaminy i minerały niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Oczywiście dieta roślinna ma wielu przeciwników, mówiących o tym, że mięso jest składnikiem niezbędnym do prawidłowego funkcjonowania organizmu, jednakże z uwagi na wiele zalet poleca się ją przy różnego rodzaju schorzeniach.

Nagłe odstawienie pokarmów pochodzenia zwierzęcego w przypadku części osób, w tym mężczyzn, może być ciężkie i kłopotliwe w realizacji. Nasza codzienna dieta oraz tradycje żywieniowe bazują na konkretnym kawałku kotleta schabowego, soczystej golonki czy smażonych w głębokim tłuszczu roladek z nadzieniem. Komponowanie diety od podstaw to z pewnością ogromne wyzwanie. Ma jednak wiele zalet, które w bardzo krótkim czasie widoczne są zarówno w aspekcie urodowym, jak i zdrowotnym. Mimo wszelkich kontrowersji sprawdźmy, jak schudnąć na wegańskiej diecie.

Redukcja wagi na diecie roślinnej – fakty i mity

Osoby zainteresowane szybką redukcją wagi często stawiają na znaczne zmniejszenie ilości przyjmowanych kalorii nawet poniżej wartości 1200, co może być bardzo niekorzystne dla organizmu, w skrajnych przypadkach zagrażając życiu. Jeśli nie chcesz katować się drakońskimi dietami i nadal mieć siłę do codziennego funkcjonowania, pomyśl o diecie roślinnej. Zdania odnośnie jej skuteczności znacznie się różnią. Jedni twierdzą, że ich waga spadła gwałtownie, a dzięki kontynuacji diety wegańskiej pozostała na upragnionym poziomie. Inni przekonują, że spadek wagi, choć powolny, jest trwały. Jeśli zatem chcesz zredukować swoją tkankę tłuszczową, a jeść tyle ile potrzebujesz, uniknąć poczucia głodu i ciągłego pilnowania kalorii, to z pewnością dieta roślinna będzie dla Ciebie najlepszym rozwiązaniem.

Zastanówmy się, jaki jest wpływ diety wegańskiej na wagę ciała oraz zdrowie i samopoczucie człowieka. Zgubienie zbędnych kilogramów to pierwsza zaleta diety roślinnej, której nie sposób nie potwierdzić. Eliminacja mięsa, jajek i nabiału to krok, dzięki któremu możesz zgubić nawet 10-15 kilogramów. Oczywiście nie bez znaczenia jest aktywność fizyczna, jednakże jedzenie jest to podstawa dająca Ci solidne fundamenty do budowania zdrowej, pięknie wyglądającej sylwetki. Z pewnością przeszło Ci przez myśl, że przy tak dużej zmianie nie będziesz mieć na nic sił, a kilka pierwszych dni przeleżysz w łóżku z wyczerpania. To tylko kolejny mit propagowany przez zwolenników mięsa. Wiele osób, które przeszły na weganizm, czuje się wręcz odwrotnie. Szybki przypływ energii, więcej sił do działania, zredukowana senność i chroniczne zmęczenie. Ekologiczny tryb życia to także mniejsze szanse na zachorowanie na miażdżycę, nadciśnienie czy otyłość.

Jak przejść na dietę roślinną?

Pierwszym etapem, oprócz uzbrojenia się w cierpliwość i zapas motywacji, będzie całkowita eliminacja wysoko przetworzonej żywności, co będzie jednocześnie wiązało się z zaopatrzeniem swojej lodówki w warzywa i owoce. Przetworzone produkty to takie, które dzięki zawartości substancji chemicznych ładnie wyglądają, pachną i często uzależniają – wszak kto nie lubi coli czy chipsów. Do najczęściej spożywanych wyrobów, oprócz wspomnianych, zaliczyć można owocowe herbaty rozpuszczalne, jogurty owocowe, parówki, wędliny, kostki rosołowe dodawane do sosów i zup, słodycze, napoje gazowane czy płatki śniadaniowe. Zdecydowanie te produkty powinny zniknąć z menu każdej osoby, bez względu na rodzaj stosowanej diety.

Skuteczność diety roślinnej pociąga za sobą rozwagę w doborze odpowiednich produktów. Twój codzienny jadłospis musi bazować na kaszy, roślinach strączkowych, zbożach, warzywach i owocach. Na czas odchudzania możesz zmniejszyć nieco ilość przyjmowanego tłuszczu w postaci nasion i orzechów oraz razowych makaronów i chlebów. Możesz za to do woli jeść wszelkiego typu kiszonki, a zbilansowaną dietę oprzeć na burakach, marchewce, pomidorach, pomarańczach, szpinaku, melonach, soi, ciecierzycy, komosie ryżowej, pszenicy, fasoli, orzechach włoskich czy nasionach konopi. Następnym krokiem będzie całkowita rezygnacja z mięsa, ryb oraz produktów pochodzenia zwierzęcego. W internecie jest wiele przepisów na pyszne kotlety na bazie soi czy tofu, które możesz wprowadzić do swojego menu. Coraz więcej osób dostrzega zalety diety roślinnej i z tego też względu powstają nowe miejsca z wegańskim jedzeniem, które cieszą się naprawdę dużym zainteresowaniem.

Czy dieta roślinna to pomysł dobry dla każdego? Naszym zdaniem, jeśli nie ma żadnych przeciwwskazań, jest to świetny i zarazem zdrowy sposób na zrzucenie nadprogramowych kilogramów. Z pewnością dieta roślinna stosowana jest na odchudzanie głównie przez panie, jednakże zauważamy wyraźny trend w zmianie mentalności i podejścia do diety wegańskiej również u panów. Życzymy szybkiej i zdrowej utraty zbędnych kilogramów.