Dobre i złe nawyki podczas redukcji kilogramów

Podjęcie decyzja o odchudzaniu to świetny krok do lepszego, zdrowszego życia. Musisz jednak dostosować się do wielu zasad i postępować z rozwagą, by cały proces nie odbił się na sposobie funkcjonowania Twojego organizmu. Wiele błędów popełnia się właśnie podczas redukcji tkanki tłuszczowej. Sprawdźmy zatem, jakie są dobre i złe nawyki dietetyczne.

Zdrowa i rozsądna dieta odchudzająca

Piękna, zdrowo wyglądająca sylwetka to nie tylko efekty wizualne, ale również ogrom energii i ogólnego zadowolenia z samego siebie. W dobie ciągłego dążenia do perfekcji coraz więcej osób podejmuje próbę redukcji tkanki tłuszczowej. Odchudzanie to z pewnością bardzo ciężki czas, w którym koniecznie trzeba działać konsekwentnie, by całość przyniosła oczekiwany efekt. Dziś mówisz sobie, że kończysz z obżeraniem się i rozpoczynasz nowe życie z dietą i aktywnością fizyczną, a już jutro zjadasz swoje ulubione ciastka lub lody, bo przecież od odrobiny słodkości jeszcze nikt nie umarł. Wpadasz w spiralę niekończących się diet, a najczęściej korzystasz z tych, które gwarantują szybkie efekty, co przekłada się na Twoje zdrowie.

Rozwiązaniem jest zdrowe odchudzanie, bazujące na dobrych nawykach. Dobrze ułożona dieta to taka, która sprzyja redukcji kilogramów i jednocześnie uczy dobrych zachowań, które pozostawiasz sobie na całe życie. Jaką zatem dietę wybrać? Internet, prasa, koleżanki i koledzy – każdy przedstawia i chwali inne rozwiązania – dietę low carb, low fat, anaboliczną czy kopenhaską. Którą z nich wybrać, by czuć się zdrowo? Naszym zdaniem, najlepszym rozwiązaniem będzie dieta zbilansowana, która nie eliminuje całych grup produktów zapewniając zdrowy spadek wagi i stałe efekty. Poznajmy zatem dobre i złe nawyki podczas diety:

Dobre nawyki w trakcie diety:

Regularne spożywanie posiłków

Od tej kwestii zacząć powinna każda osoba chcąca zredukować tkankę tłuszczową. Są to podstawowe nawyki pomagające utrzymać dietę zarówno w trakcie jej trwania, jak i wychodzenia z niej. Regularność posiłków to większe prawdopodobieństwo, że nie będziesz podjadać między nimi, a Twoje menu będzie bogate w odpowiednie składniki. Najlepszym rozwiązaniem jest 5 posiłków dziennie rozłożonych w odstępach co około 3 godziny. Z czasem, gdy Twój organizm przyzwyczai się do dobowego rytmu, sam będzie przypominał Ci o posiłku.

Picie dużej ilości wody

To również jeden z podstawowych dobrych nawyków podczas diety, którego nie wolno lekceważyć. Odpowiednie nawodnienie to poprawne funkcjonowanie całego organizmu, dostarczanie substancji odżywczych, minerałów i witamin, które niezbędne są także w czasie odchudzania. Jeśli pijesz odpowiednią ilość wody, np. około 3 litrów dziennie, przyspieszysz procesy metaboliczne, zmniejszysz apetyt oraz poprawisz ogólny wygląd skóry.

Planowanie jadłospisu

Utrzymanie diety redukcyjnej to przestrzeganie pewnych zachowań i sporządzonego samodzielnie lub przez dietetyka menu. Niezbędnym elementem codzienności będzie zatem planowanie posiłków. Robienie zakupów z wyprzedzeniem ma kluczowe znaczenie dla zachowania nawyków podczas etapu odchudzania. Planując posiłki zgodnie z menu zmniejszasz ryzyko poddania się pokusie promocji w markecie na Twoje ulubione ciastka, czy zakupu niezdrowego jedzenia.

Obfite śniadania i lekkie kolacje

Większość osób nauczona jest nie jeść śniadań wcale lub przekąsić jedynie małą kanapkę a wieczorem najeść się do syta. Jest to oczywiście błędne koło prowadzące do zwolnienia metabolizmu i niestrawienia całego pokarmu w trakcie nocy. Jak przykazań musisz nauczyć się, że efektywne odchudzanie to obfite śniadania dające energię i przyśpieszające metabolizm i lekkie kolacje jedzone maksymalnie 3 godziny przed snem.

Celebrowanie posiłku

Kolejną zasadą w diecie redukcyjnej jest celebrowanie posiłku. Może wydać Ci się to irracjonalne, ale jedzenie powoli – dokładnie gryząc i przeżuwając – nie tylko pomaga w poprawnym trawieniu posiłku, ale jest prostą drogą do szybszego poczucia sytości. Dzięki temu nie będziesz objadać się i w konsekwencji tyć. Ważne jest też uatrakcyjnienie samego rytuału. Celebruj jedzenie, skup się na nim i zacznij odczuwać przyjemność z jedzenia.

Uprawianie sportu

Aktywność fizyczna jest kluczowym elementem podczas odchudzania, szczególnie wówczas, gdy nie możesz obniżyć ilości spożywanych kalorii. W takim przypadku musisz wydatkować więcej niż spożywasz. Rower, wrotki czy długie spacery z pewnością będą doskonałą alternatywą na początek. Oczywiście, jeśli zależy Ci na jednoczesnej redukcji tkanki tłuszczowej i zwiększeniu masy mięśniowej, koniecznie musisz pomyśleć o siłowni.

Złe nawyki w trakcie odchudzania:

Zbyt mała ilość kalorii przyjmowanych w ciągu dnia

Oczywiście podaż kaloryczna, szczególnie w przypadku redukcji tkanki tłuszczowej, powinna być mniejsza niż Twoje standardowe zapotrzebowanie, jednakże całkowicie odradza się redukcję o więcej niż 400 kcal. Taki spadek może negatywnie wpłynąć nie tylko na Twoje zdrowie, ale również redukcję tkanki tłuszczowej.

Zbyt mała ilość snu

Wbrew pozorom sen ma bardzo duże znaczenie dla powodzenia odchudzania. Jeśli chcesz zgubić kilka kilogramów, koniecznie zadbaj o jednakową i odpowiednią ilość snu.

Nieregularne posiłki i głoszenie się

Dobrze prowadzona dieta to taka, która jest zbilansowana, dostarcza wszystkich makroskładników i nie doprowadzi Twojego organizmu do ruiny. Zapomnij o głodówkach i nieregularnym jedzeniu. Postaw na posiłki o określonej porze i zgodne z przemyślanym menu.

Objadanie się przed spaniem

Zadbaj o odpowiednie trawienie. Jak już wspomnieliśmy ostatni posiłek powinien być na 3 godziny przed snem.

Zbyt intensywne treningi

Wydawać się by mogło, że treningi przyspieszą spalanie tkanki tłuszczowej, więc musi być ich jak najwięcej. Nic bardziej mylnego. Zadbaj o regenerację, w trakcie której Twój organizm dokona korzystnych zmian, w tym budowy masy mięśniowej. W ten sposób zapobiegniesz kontuzjom i poczuciu ciągłego zmęczenia. Wyrobienie u siebie dobrych nawyków jest kluczowe w trakcie redukcji masy tłuszczowej.