Fitball – trening z piłką

Trening z piłką wielu osobom kojarzy się wyłącznie z piłką nożną, siatkową lub ewentualnie koszykową. Mało kto kojarzy piłki z zajęciami fitness. Warto jednak zdać sobie sprawę, że duże gumowe piłki to doskonały przyrząd do ćwiczenia różnych partii ciała. Zajęcia przeznaczone są dla osób obojga płci, w każdym wieku i niezależnie od ich aktualnej kondycji fizycznej. Ćwiczenia z piłką mogą wykonywać osoby borykające się z problemami z kręgosłupem. Trening jest bardzo przyjemną formą spędzania czasu, pozwalającą na rozluźnienie, a przy okazji spalenie sporej ilości kalorii.

Fitball – co to jest?

Jak wiele aktywności sportowych, także fitball jest dziełem przypadku. W latach 60. XX wieku, włoski producent zabawek wypuścił na rynek duże gumowe, pompowane piłki. Miała to być zabawka przeznaczona dla dzieci, ale dość szybko wzbudziła zainteresowanie fizjoterapeutów. Początkowo używano ich do pracy z dziećmi z porażeniem mózgowym, wymagającymi intensywnej rehabilitacji. Dzięki dmuchanym, miękkim piłkom w różnych kolorach dzieci można było łatwiej namówić do żmudnych ćwiczeń. Terapeuci, widząc doskonałe efekty ćwiczeń z piłką, zaczęli używać jej także podczas zajęć z osobami dorosłymi. W latach 80. XX wieku wraz z rosnącą modą na ruch i gimnastykę – to czasy, kiedy sukcesy odnosił aerobik – zaczęto wykorzystywać gumowe piłki także w fitnessie. W przeciwieństwie do popularnego wtedy aerobiku fitball nie wymaga dobrej kondycji fizycznej, ćwiczenia nie są aż tak intensywne, dzięki czemu z powodzeniem mogą w nich uczestniczyć także osoby starsze i mniej sprawne.

Na czym polega trening fitball

Obecnie zajęcia z piłką można znaleźć w większości klubów fitness, są one prowadzone zarówno w ramach rehabilitacji, terapii ruchowej, jak i zajęć rekreacyjnych i treningu sportowego. W zależności od potrzeb trening z piłką może być wykorzystywany jako element gimnastyki korekcyjnej u osób z wadami postawy. Nawet intensywny trening nie obciąża zanadto kręgosłupa, a jednocześnie pomaga wzmacniać mięśnie odpowiedzialne za zachowanie prawidłowej postawy. Oprócz tego gumowe piłki pomagają ćwiczyć koordynację ruchową oraz zmysł równowagi. Odpowiednio dobrane ćwiczenia podnoszące tętno do pewnego poziomu pozwalają dodatkowo przyspieszyć spalanie tkanki tłuszczowej. Dlatego instruktorzy i terapeuci polecają fitball na odchudzanie. Jest to bezpieczny rodzaj gimnastyki, który nie sprawi problemu nawet osobom otyłym. Serie ćwiczeń wykonywane w odpowiednim tempie pozwalają aktywować mięśnie głębokie, a to skutkuje między innymi przyspieszeniem redukcji tkanki tłuszczowej.

Jak wybrać piłkę do fitball

Ćwiczenia z gumową piłką cieszą się dużą popularnością z racji ich różnorodności. W przeciwieństwie do większości ćwiczeń siłowych fitball może odbywać się zarówno w sali gimnastycznej, na świeżym powietrzu, jak i w zaciszu własnego domu. Piłki przeznaczone do treningu wykonane są z wytrzymałego na rozdarcia i przetarcia PVC pokrytego powłoką antypoślizgową. Wielkość piłek może wahać się od 35 do 85 cm średnicy – jej rozmiar dobieramy do wzrostu osoby ćwiczącej. Najłatwiej sprawdzić, czy piłka jest odpowiedniej wielkości, po prostu na niej siadając i opierając stopy o podłoże. Jeśli stawy biodrowy i kolanowy zgięte są pod kątem prostym, to jest to właściwy rozmiar piłki. Osoby borykające się z nadwagą obawiają się czasami, czy nie są zbyt ciężkie na ćwiczenia z piłką, jednak piłki przystosowane są do udźwignięcia 200, a niektóre nawet 300 kg. Dodatkową zaletą piłek jest ich bogata gama kolorystyczna, wybranie piłki w ulubionym kolorze pomoże zmotywować się do regularnych ćwiczeń.

Jak wyglądają zajęcia fitball

Zajęcia mogą różnić się od siebie z zależności od potrzeb i możliwości osób ćwiczących. Fitball na odchudzanie będzie na pewno nieco intensywniejszy niż ten przeznaczony na wzmocnienie mięśni u osób starszych. Podczas zajęć piłki wykorzystywane są do siedzenia, ćwiczenia wykonywane w tej pozycji aktywują mięśnie głębokie, konieczność zachowania równowagi pomaga jednocześnie trenować koncentrację i koordynację ruchową. Poza tym można piłkę trzymać w dłoniach, wykorzystać ją jako punkt podparcia podczas ćwiczeń na stojąco lub leżąco, można też wykonywać z nią układy choreograficzne o różnym poziomie skomplikowania. Na piłce można nie tylko siedzieć, ale także leżeć, na brzuchu, na plecach lub na boku. W ten sposób wykonywane są ćwiczenia równoważne, które w sposób równomierny angażują mięśnie i nie obciążają stawów ani kręgosłupa. W czasie treningu można skupić się na różnych rodzajach aktywności, może to być na przykład gimnastyka mająca na celu rozluźnienie się i rozciągnięcie poszczególnych partii mięśni. Równie dobrze trening z piłką pozwoli na przeprowadzenie ćwiczeń wzmacniających, a nawet ćwiczeń siłowych, pozwalających na wzmocnienie mięśni przy jednoczesnym intensywnym spalaniu tkanki tłuszczowej.

Trening na piłce – zalety

Osoby szukające zajęć fitness, które można dostosować do wieku oraz możliwości fizycznych, powinny zdecydować się na zajęcia z dmuchaną piłką. W przeciwieństwie do ćwiczeń siłowych, aerobiku czy zajęć kardio, ćwiczenia z piłką niosą za sobą naprawdę niewielkie prawdopodobieństwo kontuzji. Cały trening dopasowany jest do możliwości osoby ćwiczącej; fitball wspomaga odchudzanie, dlatego jest to jedna z niewielu aktywności polecanych osobom otyłym o słabej kondycji fizycznej. Z racji tego, że ćwiczenia fitball są dość łagodne, mogą je wykonywać także kobiety w ciąży i osoby w podeszłym wieku. Trening na piłce to prawie same zalety. Pozwala na rozluźnienie, wzmocnienie mięśni, spalanie nadprogramowych kalorii, poprawia też zmysł równowagi. Ta ostatnia zaleta liczy się szczególnie dla osób starszych, które z racji wieku dużo gorzej znoszą różnego rodzaju upadki. Osoby z nadwagą ćwicząc z piłką, mają szansę nie tylko na spalanie tkanki tłuszczowej, ale także na wzmocnienie mięśni odpowiadających za kształt sylwetki. Fitball jest idealnym pomysłem na powrót do aktywności sportowej, zwłaszcza dla osób, które wiele lat spędziły w pozycji siedzącej.