Holistyczne podejście do zdrowia

Coraz częściej mówi się o traktowaniu ciała człowieka holistycznie. Co to oznacza? Całościowe dbanie o zdrowie uwzględnia kilka sfer ludzkiego życia, które są ze sobą powiązane. Wśród nich można wyróżnić zdrową dietę, dbanie o wypoczynek i aktywność fizyczną. Dlaczego kompleksowe dbanie o ciało jest tak istotne?

Czym jest i na czym polega całościowe dbanie o zdrowie?

Holistyczne podejście do zdrowia, czyli kompleksowe dbanie o ciało, polega na traktowaniu człowieka jako całości. Ludzki organizm można porównać do swego rodzaju systemu, w którym nieustannie zachodzą różnorodne procesy, a każdy z poszczególnych elementów, w tym przypadku narządów, jest ze sobą ściśle powiązany. Warto także zaznaczyć, że dotyczy to zarówno ciała, jak i psychiki – dopiero zachowanie równowagi w tych dwóch sferach pozwala na cieszenie się zdrowiem i dobrym samopoczuciem.

Ciało człowieka traktowane holistycznie sprawdza się nie tylko w życiu codziennym, w którym należy zadbać przede wszystkim o trzy podstawowe elementy – zdrowe odżywianie, odpowiednią ilość snu i regularną aktywność sportową. Równie efektywne okazuje się w przypadku leczenia. W takich sytuacjach zamiast walki z objawami lekarze szukają przyczyn, aby móc je wyeliminować. Często efektem kompleksowego dbania o ciało jest konieczność zmiany stylu życia, jednak wszystkie osoby, które się na to zdecydowały, potwierdzają, że była to jedna z najlepszych decyzji.

Zdrowe odżywianie – dieta w holistycznym podejściu do zdrowia

Podstawą kompleksowego dbania o ciało jest oczywiście zdrowe odżywianie. Odpowiednio zbilansowana i bogata w składniki odżywcze dieta to główne źródło cennej energii, której Twój organizm potrzebuje do pokonywania kolejnych wyzwań dnia codziennego. Świeże i nieprzetworzone pokarmy zawierają ich więcej, a tym samym wpływają pozytywnie na dziesiątki procesów chemicznych, które nieustannie zachodzą w ludzkim ciele. Jedzenie potrafi nawet poprawić samopoczucie, powodując podwyższenie poziomu serotoniny! Co więcej, wspólne posiłki dają poczucie więzi i bezpieczeństwa, którego potrzebuje każdy człowiek.

Rezygnacja ze zdrowej diety odbija się negatywnie nie tylko na Twoim samopoczuciu, ale także cerze i funkcjonowaniu organizmu. Na tym jednak nie koniec – niewłaściwy sposób odżywiania może powodować wiele groźnych chorób i uniemożliwiać osiągnięcie wymarzonych efektów w trakcie regularnej aktywności sportowej. Jak powiedział kiedyś Hipokrates – “Niech pożywienie będzie lekarstwem, a lekarstwo pożywieniem”. Stosowanie tej zasady w codziennym życiu w połączeniu z pozostałymi elementami całościowego dbania o zdrowie sprawi, że o wiele dłużej będziesz mógł cieszyć się doskonałą kondycją i energią.

Regularna aktywność sportowa

Regularna aktywność sportowa to jedna z 3 podstawowych zasad kompleksowego dbania o ciało. Z pewnością doskonale znasz powtarzane od najmłodszych lat powiedzenie, że ruch to zdrowie! Choć wydaje się to banalne, to naprawdę tak jest. Sport powinien uprawiać każdy z nas – bez względu na wiek, zawód i stan zdrowia. Niektóre osoby mogą pozwolić sobie na intensywne treningi wytrzymałościowe, podczas gdy innym wystarczy godzinna przejażdżka na rowerze. Bez względu na to, jaki rodzaj aktywności fizycznej wybierzesz, zauważysz zmiany nie tylko w swojej sylwetce, ale także samopoczuciu.

Głównym motywatorem do rozpoczęcia regularnej aktywności sportowej jest oczywiście chęć zrzucenia dodatkowych kilogramów i wyrzeźbienia pięknej sylwetki. Na tym jednak zalety ruchu się nie kończą! Podczas ćwiczeń minimalizujesz ryzyko wystąpienia wielu chorób w przyszłości, w tym zawału, udaru czy miażdżycy. Co więcej, aktywność fizyczna wpływa korzystnie na redukcję poziomu stresu. Dotlenianie organizmu, przypływ endorfin i radość z zakończonego treningu nie tylko wspomaga profilaktykę depresji i nerwicy, ale także daje znakomitą możliwość do odreagowania codziennego napięcia, jednocześnie poprawiając koncentrację.

Dbanie o wypoczynek i odpowiednią ilość snu

W natłoku codziennych spraw, licznych obowiązków zawodowych i chęci zachowania optymalnego życia towarzyskiego nie możesz zapomnieć o odpowiedniej ilości snu. To właśnie on jest podstawą funkcjonowania ludzkiego organizmu, wspomaga regenerację, zapewnia energię na kolejny dzień oraz pomaga w odprężeniu. W nocy wszystkie organy odpoczywają, w szczególności mózg, który w ciągu każdej minuty pracuje na najwyższych obrotach. Szacuje się, że człowiek przesypia około ⅓ swojego życia. Z pewnością nie jest to czas zmarnowany!

W ciągu ostatnich kilku lat obalono mit, że to liczba godzin snu jest sekretem idealnego wypoczynku i wysokiego poziomu energii po przebudzeniu. Jak się okazuje – to jego jakość jest najważniejsza. Mowa oczywiście o fazie REM, w której zachodzą wszelkie procesy naprawcze. Głęboki odpoczynek jest możliwy tylko dzięki właściwemu przygotowaniu ciała przed położeniem się spać. Niezbędne jest prowadzenie regularnego trybu życia, unikanie kofeiny i odpowiednia pościel. Nie bez znaczenia jest także aktywność fizyczna – powiązanie ćwiczeń z dbaniem o wypoczynek to kolejny przykład na to, że do ciała człowieka należy podchodzić holistycznie.

Dlaczego kompleksowe dbanie o zdrowie jest tak ważne?

Aby jak najdłużej móc cieszyć się zdrowiem, niezbędne jest kompleksowe dbanie o ciało. Każdy z trzech elementów, czyli zdrowe odżywianie, aktywność fizyczna i odpowiednia ilość snu, jest ze sobą powiązany, a tym samym lekceważenie któregoś z nich odbija się negatywnie na pozostałych. Właśnie dlatego ciało człowieka traktowane holistycznie przynosi najlepsze efekty i jest sekretem dobrego samopoczucia, energii i obniżonego ryzyka wystąpienia wielu chorób.