Jak radzić sobie z kontuzją?

Kontuzja to problem, który dotyka prędzej czy później każdego sportowca – zarówno zawodowego, jak i tego ćwiczącego jedynie amatorsko, w wolnym czasie. Jest to niełatwe doświadczenie z wielu względów – przede wszystkim stanowi ono zagrożenie dla organizmu, ale oprócz tego zmusza do przerwy w treningach i przymusowego odpoczynku. Jak postępować, aby zapewnić sobie szybki i bezproblemowy powrót do zdrowia? W naszym tekście znajdziesz garść porad na ten temat.

Kontuzja – najważniejsze jest odpowiednie leczenie!

W razie kontuzji najważniejszy jest kontakt ze specjalistą i postawienie odpowiedniej diagnozy. Pomocny z pewnością będzie ortopeda, a na dalszym etapie leczenia – fizjoterapeuta. Jeśli mamy taką możliwość, warto udać się do lekarza sportowego – taki specjalista zainteresuje się nie tylko konkretną dolegliwością, lecz będzie w stanie ją ocenić w kontekście wykonywanych przez Ciebie ćwiczeń, Twojej kondycji i szeroko pojętego stylu życia.

Dobry specjalista to podstawa. Jednak warto również samemu zatroszczyć się o jak najszybszy powrót do zdrowia po kontuzji. Zachęcamy do zadawania lekarzowi jak największej liczby pytań, nie wahaj się również prosić go o skierowanie na dodatkowe badania. Jeśli masz jakiekolwiek wątpliwości co do diagnozy, skonsultuj się z kilkoma specjalistami – w końcu to przede wszystkim w Twoim interesie leży jak najszybszy powrót do dobrej kondycji i samopoczucia.

Kontuzja nie musi oznaczać rezygnacji ze sportu!

Nie każda kontuzja musi oznaczać całkowitą rezygnację ze sportu. Oczywiście konieczne będzie unikanie intensywnych ćwiczeń, ale w niektórych przypadkach lżejsze aktywności jak najbardziej są dozwolone. Wszystko zależy jednak od charakteru urazu i jego nasilenia. W przypadku niektórych urazów dozwolona jest lekka gimnastyka czy spacery, zwłaszcza na etapie powrotu do zdrowia, kiedy stanowią one element leczenia kontuzji. Jednak bezwzględnie należy skonsultować się w tej kwestii z lekarzem.

Jak poradzić sobie psychicznie podczas kontuzji?

Leczenie kontuzji to trudny etap w życiu każdego sportowca – i to często pod względem psychicznym w znacznie większym stopniu niż fizycznie. Uraz może prowadzić bowiem do konieczności rezygnacji z tego, czym zajmujemy się na co dzień, oderwania od swojej pasji, odsunięcia od świata sportu i związanych z nim osób. Dla wielu sportowców dyscyplina, którą się zajmują, stanowi element ich tożsamości, to na niej w dużej mierze opierają poczucie własnej wartości. Dlatego przerwę od sportu spowodowaną kontuzją odczuwają tak, jakby ktoś zabrał im dużą część samych siebie. Nierzadko pojawia się także blokada psychiczna po kontuzji, która utrudnia danej osobie powrót do aktywności w momencie, gdy nie ma ku temu już żadnych przeciwwskazań zdrowotnych.

W jaki sposób poradzić sobie psychicznie z kontuzją? Przede wszystkim należy pozwolić sobie na własne emocje – smutek, złość, rozgoryczenie. Nie należy udawać przed samym sobą, że wszystko jest w porządku i nic się nie stało – bo przecież sami dobrze wiemy, że to nieprawda. Warto także wypracować pozytywne nastawienie i wyznaczać sobie małe cele. Gdy zauważysz, że każdego dnia robisz postępy, szybko odzyskasz motywację. Z pewnością znajdziesz wsparcie w swoim otoczeniu – rodzinie i u drużyny. W razie potrzeby nie wahaj się także udać po pomoc do specjalisty.

Kontuzja – doskonały moment na poszerzenie swoich horyzontów i rozwinięcie innych pasji

Choć w pierwszych dniach po kontuzji z pewnością nie będziesz miał na nic ochoty, pamiętaj, że okres leczenia nie musi być stracony. Warto wykorzystać ten etap w swoim życiu na inne sposoby. Istnieje mnóstwo pomysłów na to, co robić podczas kontuzji. Postaraj się potraktować te dni jako przymusowy urlop, który z pewnością Ci się należy. Pewnie do tej pory rzadko miałeś czas na porządny wypoczynek i ciągle go przekładałeś, a teraz wreszcie będziesz mieć czas, żeby się zregenerować. Na pewno znajdziesz wiele pomysłów, jak go wykorzystać!

Warto postarać się zauważyć plusy sytuacji, w jakiej się znalazłeś. Podczas leczenia kontuzji wreszcie będziesz mieć dużo czasu na spotkania z bliskimi Ci osobami. Teraz możesz odświeżyć stare znajomości i w pełni poświęcić się domowym zwierzakom. To też doskonały moment, aby nadrobić zaległości filmowe i książkowe lub wreszcie porządnie wysprzątać mieszkanie. Kto wie, być może nawet uda Ci się znaleźć nowe hobby!

Brak pośpiechu – klucz do powrotu do pełnej sprawności

Podczas leczeniu kontuzji najważniejsze jest przestrzeganie jednej podstawowej zasady – nic na siłę. To oczywiste, że chciałbyś jak najszybciej wrócić do dawnego stylu życia i aktywności, jednak pośpiech nie jest tutaj wskazany. Ściśle stosuj się do zaleceń lekarza i nie łam nałożonych przez niego zakazów. Możesz to potraktować jako trening siły woli, która jest przecież dla sportowców bardzo ważna.

Podczas leczenia kontuzji bardzo ważne jest, aby kompleksowo zadbać o swój organizm. Skup się nie tylko na rehabilitacji, lecz także na diecie, zdrowym trybie życia i wypoczynku. Jedz wartościowe pokarmy bogate w białko, wapń, zdrowe tłuszcze i inne cenne składniki odżywcze, takie jak magnez, krzem oraz witaminy C i D. Sięgaj po wiele owoców i warzyw. Nie od dziś wiadomo, że w czasie kontuzji wskazane są również wszelkie wyroby galaretowate. Jeśli masz taką możliwość, warto zwrócić się po wsparcie do dietetyka, który ułoży dietę najlepiej dostosowaną do Twojej sytuacji i stanu zdrowia.