Jak walczyć z cellulitem?

Cellulit jest dolegliwością, z którą boryka się wiele współczesnych kobiet. W większości przypadków jest to problem jedynie kosmetyczny, niewpływający na stan zdrowia. Lansowane w mediach kanony piękna nakazują prezentować nieskazitelnie gładkie ciało. Niestety mało która z nas może poszczycić się idealnie jędrną, pozbawioną niedoskonałości skórą. W związku z tym kobiety szukają skutecznych porad, jak walczyć z cellulitem. Nie jest to proste wyzwanie, trzeba poświęcić nieco czasu i energii, żeby skutecznie pozbyć się lub przynajmniej zredukować niechcianą pomarańczową skórkę.

Czym właściwie jest cellulit?

Dermatolodzy twierdzą, że cellulit jest zjawiskiem dotyczącym nawet 90% kobiet, co ciekawe nie jest to problem jedynie pań z nadwagą albo w jakimś konkretnym wieku. Cierpią na niego zarówno szczupłe nastolatki, jak i dojrzałe kobiety o nieco bardziej obfitych kształtach. Lekarz i dietetycy cały czas spierają się co do źródła cellulitu. Co jakiś czas możemy dowiedzieć się, że jest to na przykład skutek źle zbilansowanej, zbyt kalorycznej diety albo zbyt małej aktywności fizycznej. Jeśli chcemy spojrzeć na cellulit z fizjologicznego punktu widzenia, to jest to zjawisko, w którym tłuszcz znajdujący się pod skórą „wypycha się” przez tkankę łączną, tworząc charakterystyczne grudki na udach, biodrach czy pośladkach.

Jest to nierównomierne rozkładanie się tłuszczu, nie tylko jego nadmiernej ilości, dlatego można być osobą szczupłą i mieć cellulit. Jest to zjawisko zupełnie normalne obecne także u bardzo wysportowanych kobiet. Obecność lub nie skorki pomarańczowej w dużej mierze wynika ze stanu tkanki łącznej, a na nią wpływ mają także hormony, krążenie i geny. Możemy poprawić wygląd skóry poprzez odpowiednią dawkę ruchu, właściwą dietę i na przykład masaże, ale tak naprawdę nie można pozbyć cellulitu w 100%. Można zdecydowanie zmniejszyć jego widoczność i szukając metod na skuteczną walkę z cellulitem, na tym właśnie warto się skupić.

Sprawdźmy, czy dieta ma wpływ na cellulit

Panuje dość powszechne przekonanie, że uda czy pośladki pokryte cellulitem to domena kobiet otyłych. Albo przynajmniej tych, które nie dbają o właściwą dietę. Czasami można usłyszeć, że grudki tłuszczu pojawiające się na skórze to skutek toksyn nagromadzonych w organizmie. Jednak przekonania te nie znajdują jak dotychczas jednoznacznego potwierdzenia w badaniach naukowych. Zwłaszcza, że jak wiemy, jest to problem dotyczący także kobiet szczupłych i wysportowanych. Czy więc warto w ogóle, szukając sposobu, jak pozbyć się cellulitu, zwracać uwagę na dietę?

Właściwie skomponowany jadłospis pomoże utrzymać odpowiednie napięcie i nawilżenie skóry, a co za tym idzie zdecydowanie zmniejsza widoczność cellulitu, oprócz tego poprawia stan całego organizmu. Dobrze jest zadbać o zmniejszenie ilości przyjmowanej soli, jej nadmiar powoduje zatrzymanie wody w organizmie, co może skutkować nasileniem cellulitu. Alkohole i gazowane napoje, zwłaszcza słodzone, przyczyniają się do nadmiernego gromadzenia tłuszczu, podobnie zresztą jak produkty z dodatkiem białego cukru – ograniczenie zatem obecności tych produktów na naszym talerzu pewno wspomoże skuteczną walkę z cellulitem.

Czy warto ćwiczyć, aby pozbyć się cellulitu?

Aktywność fizyczna przynosi dobroczynne skutki całemu organizmowi, nie tylko fragmentom ciała dotkniętym pomarańczową skórką. Ruch poprawia krążenie, dotlenia cały organizm, wpływa pozytywnie na napięcie mięśni i skóry, można więc uznać go za ważny element tego, jak walczyć z cellulitem. Najczęściej cellulit umiejscawia się na pośladkach, udach i biodrach, dlatego właśnie te części ciała należy wziąć pod uwagę, szukając odpowiedniej gimnastyki. Warto podkreślić, że kluczem do sukcesu jest regularna aktywność, najlepiej ćwiczyć co najmniej trzy razy w tygodniu po około 45 minut. Tłuszcz zaczyna się spalać mniej więcej po 30 minutach intensywnego ruchu, dlatego krótsze ćwiczenia mogą nie dawać oczekiwanego rezultatu.

Najlepszymi ćwiczeniami angażującymi mięśnie ud i pośladków są różnego rodzaju przysiady. Można zacząć od klasycznych, a później dodać do nich na przykład przysiady z hantlami w wyciągniętych dłoniach. Wszelkiego rodzaju wykroki, wymachy nóg, z obciążeniem lub bez obciążenia, popularnym elementem coraz częściej wykorzystywanym do ćwiczeń są na przykład kettle. Oprócz gimnastyki warto włączyć do swojej codziennej aktywności jazdę na rowerze, także stacjonarnym, jazda na rolkach, bieganie, a także skakanie na skakance. Paniom, które nie wiedzą, jak pozbyć się cellulitu z obszaru bioder czy talii, poleca się także kręcenie hula-hoop. To ćwiczenie dodatkowo pomoże wymodelować idealną talię.

Masaże i kosmetyki, czy mają jakiś wpływ na skuteczną walkę z cellulitem?

Półki sklepowe pełne są preparatów, które mają pomóc w skutecznej redukcji cellulitu. Warto jednak wiedzieć, co jest tylko chwytem marketingowym, a co może naprawdę działać. Jednym z najskuteczniej działających sposobów jest peeling, zwłaszcza ten, w którego skład wchodzi drobno mielona kawa, łupiny orzechów oraz sól morska. Kofeina pobudza spalanie komórek tłuszczowych i przyspiesza krążenie krwi, a pozostałe składniki doskonale wygładzają skórę, poprawiając jej jędrność. Po peelingu warto wmasować w skórę balsamy rozgrzewające, na przykład takie, w skład których wchodzi imbir lub inne składniki mające podobne właściwości.

Podczas kąpieli warto używać szorstkiej rękawicy do mycia – nie tylko poprawia krążenie, ale także usuwa martwy naskórek i zapobiega wrastaniu włosków. Kilka razy w tygodniu przed zastosowaniem kosmetyków antycellulitowych warto poświęcić chwilę na masaż przy użyciu włosianej szczotki. Energiczny masaż pobudza krążenie, pozwala pozbyć się nadmiernej ilości płynów znajdujących się w obszarach dotkniętych cellulitem i dodatkowo poprawia jędrność skóry. Masaż suchą szczotką to metoda na przyjemną i skuteczną walkę z cellulitem, do której kluczem jest regularność. Ważną zaletą tej metody jest to, że można ją stosować samodzielnie, a jej koszty zamykają się w cenie szczotki.