Jakie pieczywo wybrać podczas odchudzania?

Podjęcie decyzji o odchudzaniu nie jest sprawą łatwą. Wiąże się ona z licznymi ograniczeniami, rezygnacjami i mogłoby się zdawać – ciągłym głodem. Jednym z produktów, który często eliminowany jest pierwszy, zaraz obok tłuszczu i słodyczy, jest chleb. Postanowiliśmy sprawdzić, czy jest to dobra decyzja? Jaki wpływ na zdrowie ma ciemne a jakie jasne pieczywo? Dowiedz się, do jakich zaskakujących wniosków doszliśmy.

Pieczywo podstawą jadłospisu

Nie oszukujmy się – w naszej kulturze pieczywo jest jednym z podstawowych produktów, kupowanych codziennie przez miliony rodzin. Najczęściej przybiera on formę białego lub mieszanego chleba i uwielbianych przez wszystkich kajzerek. Na polskie stoły trafiają one w czasie weekendowego śniadania i kolacji, a także jako posiłek w trakcie pracy i szkoły. Przy wielu daniach, takich jak chociażby leczo, spożywany jest również w porze obiadowej. W obliczu tak dużej popularności tego produktu, osoba chcąca przejść na dietę staje przed ogromnym wyzwaniem. Rezygnacja z pieczywa wydaje się niemożliwa.

Niemożliwa, ale czy konieczna? Wiele osób zajmujących się zdrowym odżywianiem, influencerów czy ludzi, którzy zrzucili kilka kilogramów zaleca całkowitą rezygnację z chleba. Nie ma jednak takiej potrzeby a co więcej, nie powinno się z niego wcale rezygnować! Ta wiadomość z pewnością Cię zaskoczyła. Przez cały czas mówi się o niekorzystnym wpływie pieczywa – o tym, że tuczy i nie ma żadnych właściwości odżywczych. Wszystko się zgadza o ile mówimy o jasnym chlebie. Ciemne pieczywo ma mnóstwo zalet i na nich warto się skupić.

Jakie rozróżniamy rodzaje chleba?

Zacznijmy od podstaw, czyli krótkiego zestawienia rodzajów chleba, z jakimi możesz spotkać się podczas wizyty w piekarni.

  • pieczywo jasne – to najczęściej spotykany na półkach sklepowych i w piekarniach rodzaj wypieku. Pieczony jest z mąki pszennej lub mieszanej nie zawierając przy tym zbyt dużej ilości wartości odżywczych. Dla uatrakcyjnienia czasem uzupełniany jest o nasiona.
  • pieczywo chrupkie – rodzaj pieczywa jako pierwszy wybierany przez osoby rozpoczynające odchudzanie z nadzieją, że niska kaloryczność i atrakcyjny wygląd pieczywa, to również duża dawka zdrowia. Warto jednak dokładnie zapoznać się z etykietą na produkcie. Często oprócz drogocennych ziaren, zawierają one dużo ulepszaczy i konserwantów.
  • wafle ryżowe – podobnie jak w poprzednim produkcie należy szczegółowo zapoznać się ze składem. Produkt powstał z przetworzonego ryżu i w zależności od składu może posiadać wysoki indeks glikemiczny. Należy unikać wyrobów z aromatami, barwnikami, kaszką kukurydzianą czy ekstraktami słodowymi.
  • pieczywo ciemne – najzdrowsze i jedyne właściwe, jeśli chcesz zgubić kilka kilogramów. Spożywanie tego typu pieczywa to świetny sposób na dostarczenie do organizmu dobrych węglowodanów, błonnika czy witamin zawartych w ziarnach i otrębach. Dodatkowym atutem jest długie uczucie sytości nawet po spożyciu jednej kromki ciemnego pieczywa.

Różnica między pieczywem ciemnym a razowym

Wiele osób wychodzi z założenia, że ciemne pieczywo to pieczywo razowe. Jest jednak zupełnie inaczej. Razowy chleb wypieka się z grubo mielonej mąki pszennej, razowej lub żytniej. Jego tradycyjna forma to chleb na zakwasie z mąki żytniej, który posiada bardzo dużo błonnika, niski indeks glikemiczny i masę substancji, które pozytywnie wpływają na nasze zdrowie. Doskonałym przykładem jest pumpernikiel, czyli ciemne pieczywo o wielu zaletach. Pieczony z gruboziarnistej mąki żytniej z powodzeniem może stać się podstawą Twoich śniadań i kolacji.

Jednak ciemne pieczywo nie zawsze jest razowe. Producenci bardzo często wprowadzają konsumentów w błąd barwiąc pszenny, drobno zmielony chleb karmelem lub słodem jęczmiennym i sprzedając piękne ciemne pieczywo, które nie ma pozytywnego wpływu na zdrowie.

Ciemne pieczywo a wartości zdrowotne

Zastanówmy się, dlaczego warto jeść ciemny chleb? Razowiec a w szczególności ciemne pieczywo żytnie takie jak pumpernikiel to wiele wartości zdrowotnych, które odczujesz bardzo szybko. Przede wszystkim w ziarnach żyta kryje się bardzo duża dawka błonnika, który jest niezbędny, jeśli chcesz zgubić kilka kilogramów. Dzięki niemu możesz liczyć na znaczne obniżenie poziomu złego cholesterolu oraz zniwelowanie ryzyka zachorowania na część nowotworów. Osoby borykające się z nadwagą cenią je za znormalizowanie poziomu cukru we krwi oraz pozytywny wpływ na układ krążenia. Tym samym ciemny chleb żytni polecany jest diabetykom, osobom z nadwagą, nadciśnieniem czy problemami z zaparciami. Po ciemny chleb powinni sięgnąć również ludzie narażeni na choroby układu krążenia i serca.

Decydując się na wdrożenie ciemnego, pełnowartościowego pieczywa do Twojego jadłospisu możesz liczyć na długie odczuwanie sytości. W przeciwieństwie do osób spożywających biały chleb, nie odczujesz w krótkim czasie głodu a co za tym idzie wyeliminujesz lub ograniczysz podjadanie pomiędzy posiłkami oraz zapanujesz nad ilością jedzenia spożywanego w czasie planowanych godzin. Czy warto zatem jeść ciemne pieczywo? Zdecydowanie tak pod warunkiem, że dokładnie sprawdzisz, czy jest to chleb razowy, czy podkolorowane białe pieczywo. Z pewnością będzie to doskonały wybór dla każdego. Bardzo często sięgają po nie osoby aktywne fizycznie, prowadzące zdrowy tryb życia i mające ułożoną zbilansowaną dietę. Jeśli jesteś na początku swojej drogi ze zdrowym żywieniem i odchudzaniem, niewątpliwie musisz zmienić swoje nawyki odnośnie posiłków. Dobrym początkiem może być zamiana ubogiego w jakiekolwiek wartości białego chleba, na rzecz ciemnego pieczywa razowego.