Kalistenika, czyli trening własnym ciałem

Rozpoczyna się okres, w którym większość osób zwiększa intensywność aktywności fizycznej, by w czasie wakacji wyglądać imponująco. Z pewnością niezbędna będzie silna wola i dobrze ułożony plan. Jeśli nie chcesz ćwiczyć ciężkimi hantlami katując się godzinami na siłowni doskonałym rozwiązaniem będzie kalistenika. Sprawdźmy co to jest i dlaczego warto ją uprawiać.

Kalistenika – co to jest i skąd pochodzi?

Kalistenika to rodzaj aktywności siłowej, która znana jest od starożytności. Z zalet ćwiczeń z wykorzystaniem ciężaru własnego ciała korzystali Grecy i Rzymianie, a sama nazwa łączy w sobie siłę (stgr. sthenos) i piękno (stgr. kallos), czyli to, do czego dążysz. Główną zaletą kalisteniki jest dostępność i brak kosztów. Tym samym jest to sport dla każdego bez względu na wiek, płeć czy sprawność fizyczną. Mimo że na przestrzeni ostatnich lat została bardzo zaniedbana i zapomniana, dziś trenerzy personalni i influencerzy promują ją jako sport siłowy dla każdego.

Kalistenika to trening siłowy z wykorzystaniem masy własnego ciała, a więc bez dodatkowego sprzętu czy kosztów karnetu na siłownię – potrzebujesz jedynie odrobinę chęci i wolnego czasu. Sam sport pozytywnie wpływa na ogólną koordynację ruchową oraz wzmocnienie głębokich mięśni. Ćwiczenia nie powinny sprawić Ci problemów, dzięki temu, że są zbliżone do naturalnych ruchów a do ich wykonania nie używasz dodatkowego obciążenia. Jest to także aktywność fizyczna polecana osobom, które nie mogą ćwiczyć na siłowni przez bóle kręgosłupa występujące po treningu hantlami.

Kalistenika idealna do uprawiania w domu lub na świeżym powietrzu

Jaki sport jest najlepszy? Ten, który można wykonywać w dowolnym miejscu, który jest tani i dostępny dla każdego. Wszystkie te wartości znajdziesz w kalistenice. Zacznijmy od podstaw. Ćwiczyć możesz za darmo w domu, w parku lub innym miejscu, gdzie znajdziesz kawałek podłogi i co ważne o każdej porze dnia, lub nocy, nawet podczas oglądania ulubionego serialu. Co obejmuje kalistenika? Wszystkie ćwiczenia są Ci doskonale znane z lekcji WF-u. Znajdziesz w nich między innymi pompki, mostek, przysiady i unoszenie nóg. Osobom początkującym radzimy oprzeć swój trening kalisteniczny o powyższe czynności, ustalając 3-4 serie po kilka – kilkanaście powtórzeń. Bardziej doświadczone osoby mogą wykonywać również dipsy, podciąganie na drążku oraz wejścia siłowe.

Różnice między kalisteniką a street workoutem

Pewnie zastanawiasz się, czy ćwiczenia wykonywane na świeżym powietrzu to nadal kalistenika, czy może już street workout? Aby sprawdzić, jakie są różnice musimy zdefiniować to drugie pojęcie. Z założenia jest to dyscyplina sportowa łącząca w sobie kalistenikę z programem gimnastycznym, który wykonywany jest z wykorzystaniem do ćwiczeń elementów zabudowy miejskiej. Sama dyscyplina coraz mniej współgra z założeniami, ćwiczenia odbywają się w specjalnie stawianych parkach a zamiast ciężaru samego ćwiczącego dodawane są kolejne kilogramy np. w postaci kamizelek obciążeniowych. Do typowych ćwiczeń street workout zaliczyć można podciąganie na jednej ręce, przysiady na jednej nodze, L-sit, back lever, flaga, front laver czy wspięcie siłowe.

W przypadku kalisteniki nie jest wymagany ani dodatkowy sprzęt, ani obciążenie. W domu możesz wykorzystać krzesło, ścianę czy przytrzymać się parapetu oraz ławy. Jest to również trening niezwykle różnorodny. Dobrze ułożony plan treningu kalistenicznego powinien uwzględniać różnorodne ćwiczenia takie jak pompki, wypady, przysiady klasyczne, sumo, dipsy, brzuszki, półbrzuszki, plank czy mostki. Ilość ćwiczeń jest naprawdę imponująca, więc masz pewność ciekawego treningu każdego dnia. Jak można łatwo wywnioskować różnice w kalistenice a street workoucie są widoczne i znaczące w kontekście uprawianej dyscypliny sportowej.

Jak kalistenika wpływa na organizm?

Jak wspomnieliśmy, kalistenika to lepsza koordynacja ruchowa, zwinność, siła i wytrzymałość. Jest to także trening dedykowany osobom chcącym zbudować doskonałą muskulaturę bez uszczerbku na zdrowiu. Zastanawiając się dla kogo odpowiednia jest kalistenika, nie sposób nie wspomnieć o osobach w średnim lub starszym wieku, które z przyczyn zdrowotnych nie mogą ćwiczyć z dodatkowym obciążeniem. Aktywność z własnym ciężarem bez zbędnego sprzętu zalecana jest również dla osób z nadwagą. Zdecydowanie jest to świetne uzupełnienie zróżnicowanej, dobrze przygotowanej diety.

Jaki jest zatem wpływ kalisteniki na zdrowie i urodę? Efektywne i regularne ćwiczenia to gwarancja wysmuklenia nóg, zaznaczenia mięśni na brzuchu czy ramionach. Panie wybierają tę dyscyplinę dla ujędrnienia ciała i zredukowania nieestetycznego cellulitu. Co więcej, osoby ćwiczące zgodnie potwierdzają, że polepszyło się również ich ogólne samopoczucie. Przed rozpoczęciem przygody z kalisteniką, ułóż samodzielnie lub z pomocą trenera personalnego zestaw ćwiczeń, które rozwiążą problemy w wybranych partiach ciała. Intensywność i typ ćwiczeń powinien uwzględniać Twoje oczekiwania. Inny zestaw dedykowany będzie osobom chcącym jedynie zredukować tkankę tłuszczową, inny w przypadku budowania mięśni a jeszcze inny, jeśli jednocześnie chcesz zrzucić kilka kilogramów i odkryć swoją muskulaturę. Przy pomocy kalisteniki w bardzo szybki sposób wzmocnisz mięśnie kręgosłupa, nóg, pośladków, brzucha, ramion oraz klatki piersiowej.

Kalistenika zyskuje w Polsce coraz większe uznanie głównie z uwagi na dostępność, łatwość treningu i brak kosztów. Naszym zdaniem zdecydowanie warto korzystać z treningu kalistenicznego, poprzedzonego odpowiednią rozgrzewką i wspomaganego odpowiednią dietą. Zachęcamy do rozpoczęcia aktywności fizycznej nawet już dziś.