Kettlebell

Trening siłowy większości osób kojarzy się z hantlami, sztangami oraz talerzami żeliwnymi stanowiącymi obciążenie. Ci bardziej zaawansowani dołożą do tego również drążki, atlasy oraz inne wymyślne i bardzo toporne urządzenia treningowe, które mają pomóc w rozroście mięśni i zwiększaniu ich siły statycznej oraz dynamicznej. Jest jednak coś, o czym wiedzą tylko nieliczni – hantle kettlebell. Hantle te z wyglądu przypominają do złudzenia kulę do bowlingu z jednym uchwytem, lecz różnią się od nich materiałem. Są odlewane i żeliwne, dlatego są bardzo ciężkie, masywne i niezwykle wytrzymałe, a przy tym także mają obniżony środek ciężkości. Warto je poznać z bliska!

Jak wyglądają hantle kettlebell

Hantle kettlebell są okrągłe i mają zawsze tylko jeden uchwyt, który stanowi ich nierozłączną część. Powstały jako całość i tym samym uchwytów nie da się powiększyć albo zmniejszyć ani zmienić ich pozycji. To jest jednak ich ogromna zaleta. Dzięki odlewanej konstrukcji są w pełni bezpieczne podczas użytkowania, gdyż urwanie uchwytu nie ma w praktyce najmniejszych szans na wystąpienie – poza oczywiście wadami konstrukcyjnymi, które zostają wykryte jeszcze na etapie ich odlewania.

Ćwiczenia z kettlami zostały spopularyzowane całkiem niedawno. Do tego czasu stanowiły dość zapomniane akcesorium, używane jedynie przez osoby zdające sobie sprawę z doskonałych efektów, jakie wywierają na ciało trenującego. Były niezbyt poręczne, nie dało się zmienić ich wagi „na poczekaniu”, a także niewiele firm zajmowało się ich produkcją. Kettlebell wedle dostępnych pomocy historycznych powstały w Rosji w końcu XVIII wieku i stanowiły wyposażenie ówczesnego wojska. Teraz jednak są spotykane na każdej siłowni i powoli zaczynają z nich korzystać również hobbistyczni trenujący.

Jakie efekty dla ciała daje trening kettlebell?

Trening kettlebell według większości osób w żaden sposób nie różnić od tego z tradycyjnymi ciężarami w postaci hantli. Okazuje się jednak, że jest zupełnie odwrotnie. Środek ciężkości w hantlach znajduje się zawsze na ich środku, w kettlebell zaś – na dole. Uchwyt tego przyrządu jest umieszczony w dużej odległości od środka wagi właściwej, która zawsze opada w dół siłą grawitacji podczas każdego treningu. Powoduje to napięcie wielu innych mięśni, które nie działają podczas ćwiczeń zwykłymi hantlami. Ma to ogromne znaczenie dla osób na każdym poziomie zaawansowania.

Kettlebell wzmacniają mięśnie przedramion, które muszą stale walczyć z nietypową osią środka ciężkości, a także aktywują włókna w mięśniach dodatkowych. One z kolei będą utrzymywać właściwą pozycję naszego ciała i korygować odchylenia. Ćwiczenia z kettlami znakomicie rozwijają wszystkie mięśnie, dlatego są ogólnorozwoje i uniwersalne, gdyż nawet podczas typowego treningu wykonywanego przez nas już wiele lat bez większych zmian, możemy odczuć również pracę innych mięśni, których wcześniej nie byliśmy w stanie aktywować.

Zastanawiając się, czy efekty kettlebell są warte rozważenia, należy wziąć pod uwagę również drugą stronę medalu. Hantle kettlebell znakomicie rozwijają dosłownie całą sylwetkę w sposób równomierny, symetryczny i przemyślany, dzięki czemu zmniejszają dysproporcje między stroną lewą a prawą, a także różnice wynikające z poświęcania zbyt dużej uwagi jednej partii mięśniowej. Ma to ogromne znaczenie w przypadku osób lubiących ćwiczyć jedną partię, np. biceps. Ćwicząc bez kettlebell, biceps trenowany ćwiczeniami izolowanymi będzie się zbyt mocno wyróżniał na tle znacznie słabszych mięśni dookoła. Trening kettlebell zmniejszy też dysproporcje i aktywuje również mięśnie sąsiadujące, zmniejszając różnice między poziomem ich wytrenowania.

Kettlebell – dlaczego warto je stosować również podczas odchudzania?

Wiadomo kiedy odchudzanie podczas treningu przebiega najlepiej – gdy zużywamy podczas niego jak najwięcej energii, spalając jednocześnie niepotrzebne kalorie. Są one zużywane głównie przez mięśnie podczas ich pracy, szczególnie tej najintensywniejszej, gdyż wzrasta nieco temperatura ciała, przyspiesza oddech oraz tętno i inne czynności życiowe. Trening kettlebell aktywuje większą grupę mięśni niż typowe hantle, dlatego trening nimi jest wydajniejszy i bardziej efektywny niż podczas stosowania typowych „talerzy”. Podczas ćwiczeń zużyjemy większą ilość kalorii, zbudujemy lepszą sylwetkę, a także poprawimy naszą kondycję i układ sercowo-naczyniowy.

Wady hantli kettlebell – czy takie w ogóle istnieją?

Hantle kettlebell mają oczywiście minusy, które warto wziąć pod uwagę. Pierwszym jest fakt, iż używając hantli kettlebell, nie można wykonać ćwiczeń izolujących, które aktywują wyłącznie jedną grupę mięśniową. Dzieje się tak dlatego, że podczas każdego ruchu treningowego działają również inne mięśnie stabilizujące i zużywają część naszej energii. Właśnie dlatego ćwiczenia z kettlami są polecane do treningu ogólnorozwojowego. Drugą wadą jest dość wysoka cena i zarazem potrzeba zakupu minimum kilku sztuk. Kettle występują w różnych wariantach wagowych, od kilku aż do kilkudziesięciu kilogramów, a ich waga jest stała i niezmienna, dlatego jeśli uzyskamy większą siłę i będziemy chcieli ćwiczyć większym obciążeniem, będziemy musieli zaopatrzyć się w nowe hantle kettlebell. Nie ma z tym problemu, ćwicząc na dobrze wyposażonej siłowni.

Reasumując, kettlebell – dlaczego warto? Z wielu powodów. Rozwijamy nowe grupy mięśni, tworzymy bardziej różnorodny trening i możemy poprawić naszą gibkość, zwinność i wytrzymałość mięśniową. Właśnie dlatego warto wdrożyć minimum jeden trening w tygodniu właśnie takim rodzajem obciążenia, co da same pozytywne efekty i dobrze wpłynie na nasze ciało. Warto zacząć od swingu – czyli huśtania odważnikiem oburącz, stojąc w niewielkim rozkroku. Ruch rozpoczynamy od miejsca między kolanami i kończymy go aż na wysokości barków lub nawet wysokości czoła (w swingu amerykańskim). Warto wiedzieć, że ciężar będzie trzeba „rozhuśtać” – nie dotrzemy nim za pierwszym zamachem aż tak wysoko.