Łatwiej schudnąć czy przytyć?

Wiele osób wraz z nadejściem wiosny stawia sobie nowy cel sylwetkowy, poszukując szybkiego sposobu na zrzucenie wagi lub przytycie. Jak się okazuje – osiągnięcie wymarzonej formy wcale nie musi oznaczać wielu wyrzeczeń. Wystarczy, że wprowadzisz kilka zmian w codziennej diecie i postawisz na regularną aktywność fizyczną, dzięki którym efekty pojawią się już po kilku tygodniach. Zastanawiasz się, czy łatwiej jest schudnąć, czy przytyć? Znamy na to odpowiedź!

Prawidłowa waga – czyli jaka?

Wiele osób zastanawia się, jak szybko schudnąć czy przytyć. Nie bez powodu – w dietetyce przyjęto określone ramy wagowe dla konkretnego wzrostu i wieku, i to zarówno dla kobiet, jak i mężczyzn. Bardzo często samo stanięcie na wadze staje się przerażające – obawiamy się, że wskaże za dużo lub za mało kilogramów. Jak to w końcu jest z optymalną masą ciała? Z pomocą przychodzi powszechny i stosowany od lat BMI, czyli wskaźnik, dzięki któremu dorośli mogą sprawdzić, czy mają problem z niedowagą, czy z nadwagą. Co istotne, współczynnik podaje prawidłowe wyniki tylko dla osób, które przestały rosnąć. W przypadku dzieci korzystanie z Body Mass Index nie daje miarodajnych wyników.

Jak w takim razie obliczyć BMI, które podpowie nam, czy należy schudnąć, czy przytyć? Wystarczy podzielić masę ciała w kilogramach przez wysokość w metrach do potęgi drugiej. Otrzymany wynik można interpretować przy użyciu podstawowej klasyfikacji, czyli poniżej 18,5 mamy do czynienia z niedowagą, a w przypadku wartości równej lub wyższej niż 25 jest to znak nadwagi. Wszystkie współczynniki pomiędzy tymi dwoma liczbami są prawidłowe. Należy jednak pamiętać, że w przypadku BMI mamy również do czynienia z poszerzoną kwalifikacją, w której wyróżnia się dodatkowo wygłodzenie, wychodzenie, I i II stopień otyłości oraz otyłość skrajną.

Warto mieć na uwadze, że uzyskany wynik BMI nie oznacza od razu, że należy zacząć szukać sposobu, jak szybko schudnąć czy przytyć. Jego głównym zadaniem jest orientacyjne wskazanie prawidłowości masy ciała, jednak nie jest on bardzo dokładny. Dlaczego? Współczynnik nie bierze pod uwagę, czy na wagę składają się między innymi mięśnie, które jak wiadomo ważą o wiele więcej od tłuszczu. Przez to kulturyści mogą uzyskać wynik wskazujący na otyłość, a lekkoatleci na niedowagę. Właśnie dlatego warto uzupełnić badanie wartości BMI dokładnym pomiarem procentowej zawartości tłuszczu w organizmie.

Jak schudnąć bez wyrzeczeń?

W internecie można znaleźć dziesiątki szybkich sposobów na zrzucenie wagi. Jednak nie wszystkie przynoszą oczekiwane efekty, zwłaszcza popularne ostatnio głodówki – ludzkie ciało potrzebuje jedzenia, aby móc prawidłowo funkcjonować, a zbyt niski poziom kalorii może skończyć się nawet poważną chorobą. Najlepszym pomysłem jest połączenie wartościowej, odpowiednio zbilansowanej diety z regularną aktywnością fizyczną, które wspólnie potrafią przynieść naprawdę zaskakujące efekty.

Jak w takim razie schudnąć bez wyrzeczeń? Zacznij od deficytu kalorycznego, czyli od dziennego zapotrzebowania odejmij około 200-300 kcal, pamiętając, że dieta musi być bogata w zdrowe tłuszcze, białka i węglowodany. Unikaj objadania się przed snem, nie wychodź z domu bez śniadania i miej zawsze przy sobie zdrową przekąskę, która zaspokoi mały głód. Pamiętaj także, że problemy ze schudnięciem mogą być spowodowane chorobami. W takich przypadkach niezbędna jest wizyta u specjalisty.

Szybki sposób na przytycie

Zastanawiasz się, jak szybko przytyć? Zapomnij o codziennych wizytach w fast foodach, które choć zapewnią Ci zwiększoną podaż kalorii, to odbiją się negatywnie na Twoim zdrowiu. Zamiast skupiać się na coraz większej ilości jedzenia, postaw na budowanie masy mięśniowej – tylko w ten sposób osiągniesz wymarzony cel sylwetkowy bez gratisu w postaci oponki na brzuchu. Pierwszym krokiem jest wyliczenie dziennego zapotrzebowania kalorycznego i dodanie do niego kilkuset kalorii. Dieta na masę powinna być wyższa o około 300-500 kcal, jednak należy dobierać wartość indywidualnie, uwzględniając poziom aktywności fizycznej.

Znakomitym dodatkiem do codziennej diety, który jest stosowany przez osoby chcące szybko przytyć, są odżywki – białkowe, kreatyna czy gainer. W jadłospisie uwzględniaj cenne źródła białka, zdrowe węglowodany i tłuszcze oraz mnóstwo warzyw i owoców, które dostarczą Twojemu organizmowi dawkę witamin i minerałów. Pamiętaj także, aby zadbać o regularne spożywanie posiłków w odstępach czasowych wynoszących 3-4 godziny.

Łatwiej jest schudnąć czy przytyć – znamy odpowiedź!

Zadawane przez tysiące osób pytanie, czy łatwiej jest schudnąć, czy może przytyć spędza wielu z nas sen z powiek. Jak się okazuje – jednoznaczna odpowiedź nie istnieje. Wszystko zależy od możliwości Twojego ciała, uwarunkowań genetycznych, chorób, poziomu aktywności fizycznej i czynników środowiskowych. Każdy człowiek ma inny metabolizm, podobnie jest w przypadku stylu życia – jedni przez pół dnia siedzą przed komputerem w pracy, podczas gdy pozostali pracują fizycznie, i to czasami w ekstremalnych warunkach. To właśnie te osoby nie muszą się zastanawiać, jak schudnąć bez wyrzeczeń.

Zarówno szybkie sposoby na przytycie, jak i zrzucenie wagi mają swoje wady oraz zalety, jednak bez względu na cel sylwetkowy warto uzbroić się w cierpliwość. Budowanie masy mięśniowej oraz spalenie dodatkowych kilogramów z brzucha czy nóg wymaga zaangażowania, wytrwałości i motywacji do działania. Znakomitym sposobem na ułatwienie pracy nad figurą jest skorzystanie z pomocy trenera personalnego lub znalezienie towarzysza do ćwiczeń. Dzięki temu zapomnisz o wymówkach i każdego dnia będziesz coraz bliżej wyznaczonego celu.