Odchudzanie dopasowane do grupy krwi

Wiele osób zastanawia się, jaki jest wpływ grupy krwi na odchudzanie. Szukając odpowiedzi na to pytanie, można spotkać się zarówno z twierdzeniami, że ten wpływ jest znaczny, jak też ze zdaniem, że grupa krwi i tusza pozostają bez związku. Jest to temat, który wciąż dzieli dietetyków i budzi szereg kontrowersji. W sytuacji, kiedy intensywny ruch i niskotłuszczowa dieta nie pomagają pozbyć się dodatkowych kilogramów, a dodatkowo nie stwierdzono żadnych powodów nadwagi związanych ze stanem zdrowia czy przyjmowanymi lekami, warto zastanowić się nad wpływem grupy krwi.

Dieta według grupy krwi

W 1996 roku naturopata Peter D’Adamo opublikował książkę „Jedz zgodnie ze swoją grupą krwi”, w której dowodzi, że ludzie mogą nie tylko osiągnąć optymalną wagę, ale nawet zachować doskonałe zdrowie, jeżeli tylko będą odżywiali się zgodnie z własną grupą krwi. Poszczególne pokarmy, przyprawy, a nawet ćwiczenia przypisał do poszczególnych grup krwi, tworząc w ten sposób odrębne diety dla poszczególnych grup osób. W ten sposób powstały cztery główne kategorie, według których należy dobierać odpowiednie pożywienie.

  • Posiadaczy grupy 0 powinni wybierać pokarmy wysokobiałkowe, muszą więc jeść dużo mięsa, ryb, warzyw i owoców, ale powinny ograniczać fasolę i zboża.
  • Osoby o grupie krwi A powinny włączyć do swojej diety przede wszystkim owoce, warzywa, tofu, owoce morza i produkty pełnoziarniste, ale zaleca się im unikać mięsa, z wyjątkiem mięsa indyczego.
  • Grupa krwi B to osoby, które mogą stosować w miarę zróżnicowaną dietę, w tym mięso, owoce, nabiał, owoce morza i zboża, ale powinny unikać kurczaka, kukurydzy, orzeszków ziemnych i pszenicy.
  • Osoby z krwią typu AB powinny jeść nabiał, tofu, jagnięcinę, ryby, zboża, owoce i warzywa, należy unikać kurczaka, kukurydzy, kaszy gryczanej i fasoli.

Dodatkowo zaleca się tu odpowiednio dobraną aktywność ruchową, która powiązana z odpowiednią dietą grupy krwi – pozwoli to osiągnąć i utrzymać odpowiednią wagę. I tak na przykład osoby z grupą krwi 0 powinny zdecydować się na intensywne ćwiczenia aerobowe, natomiast te z grupą A powinny wybrać spokojną gimnastykę uzupełnioną o medytację.

Dieta zależna od grupy krwi

U podstaw teorii wiążących grupę krwi z dietą leży przekonanie, że grupa krwi wpływa na zdolności trawienne organizmu. Zwolennicy diety zależnej od grupy krwi wyjaśniają, że trawienie niektórych grup pokarmów zależy od grupy krwi. W związku z tym odpowiednio dopasowana dieta nie tylko poprawia trawienie, ale także pomoże osiągnąć optymalną wagę ciała i zapobiegnie chorobom, w tym chorobom układu krążenia i nowotworom.

W większości naukowych opracowań dotyczących wpływu grupy krwi na odchudzanie brakuje jednoznacznych wyników przemawiających za lub przeciwko tej diecie. Chociaż można znaleźć dane mówiące o tym, że stosowanie tego rodzaju diety może mieć wpływ na czynniki ryzyka kardiometabolicznego, co oznacza na przykład obniżenie się poziomu cholesterolu oraz unormowanie ciśnienia krwi.

Czy warto stosować dietę według grupy krwi?

Trudno jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie. Bez wątpienia u większości osób, zwłaszcza borykających się z problemem nadwagi, warto wprowadzić zmiany w sposobie odżywiania. Stosowanie diety dopasowanej do poszczególnych grup krwi wiąże się ze ścisłym przestrzeganiem zasad diety, a co za tym idzie na przykład z ograniczeniem cukru czy wysoko przetworzonej żywności. Takie zmiany oraz wprowadzenie do jadłospisu większej liczby owoców i warzyw na pewno wpłyną pozytywnie na stan zdrowia. Jednak dieta grupy krwi może okazać się trudna do zastosowania. Na przykład weganie lub wegetarianie o grupie krwi 0 nie zgodzą się na wprowadzenie do menu mięsa. Odwrotny problem będą mieli z kolei zdeklarowani mięsożercy z grupą A. Oprócz tego w przypadku wielu chorób zalecenia lekarza lub dietetyka mogą różnić się zasadniczo od diety skorelowanej z grupą krwi. W przypadku zdrowych, wszystko jedzących osób taka dieta bez wątpienia może przynieść wiele korzyści.

Jakie elementy diety zależnej od grupy krwi wpływają na odchudzanie

Współcześnie wiadomo, że istnieje związek pomiędzy profilem genetycznym, czyli między innymi grupami krwi, a stanem zdrowia. Dlatego próbuje się tworzyć diety bardzo mocno spersonalizowane. Szukając idealnego sposobu na obniżenie wagi, należy połączyć odpowiednią dietę, może być dopasowana do grupy krwi, oraz aktywny styl życia i zmianę codziennych nawyków – żywieniowych i nie tylko. Sama zmiana diety niewiele zdziała, jeżeli nie postara się zmienić także innych elementów życia wpływających na wagę. Jednak jeżeli ktoś chce spróbować skuteczności diety zależnej od grupy krwi przy odchudzaniu, to zgodnie z zaleceniami D’Adamo, powinien włączyć do jadłospisu konkretne produkty. Mają one za zadanie z jednej strony przyspieszenie spalania nadprogramowego tłuszczu, z drugiej zaś mają zapobiegać tworzeniu się nadwagi.

  • Dla osób z krwią grupy 0 pomocne przy odchudzaniu będą: owoce morza, wodorosty morskie, czerwone mięso, brokuły, szpinak i oliwa.
  • Osobom z grupą A rekomenduje się owoce morza, warzywa, ananasy oraz oliwę z oliwek i soję.
  • W przypadku osób z krwią typu B chudnięcie przyspieszyć mogą zielone warzywa, jajka, wątroba i herbata z lukrecji.
  • Osoby z grupą AB powinny włączyć do diety odchudzającej tofu, owoce morza, zielone warzywa i wodorosty.

Mimo tego, iż brak jest jednoznacznych odpowiedzi pozwalających na wskazanie związku pomiędzy dietą a grupą krwi, warto w trakcie odchudzania zwrócić uwagę także i na tę teorię. Każda dieta, która zakłada włączenie do jadłospisu większej liczby warzyw i owoców pozwoli na poprawę stanu zdrowia.