Rower, czyli jazda ku zdrowiu

Rower może pochwalić się wieloma zaletami! Dwukołowy pojazd to doskonały sposób na zrzucenie nadprogramowych kilogramów, wzmocnienie odporności i mięśni oraz aktywne spędzenie czasu w towarzystwie rodziny czy znajomych. Jakie plusy niesie za sobą jazda na rowerze? Ile kalorii można spalić w trakcie przejażdżki? Jak przygotować się do wyprawy? Na te i inne pytania odpowiadamy w naszym artykule!

Zalety jazdy na rowerze

Nie wiesz, czy warto przestawić się z komunikacji miejskiej na rower? A możesz chcesz poznać zalety regularnych przejażdżek za miasto? Odkryj naszą listę plusów jazdy na rowerze:

  • jazda na rowerze jest idealnym sposobem na zrzucenie zbędnych kilogramów, w szczególności w przypadku osób z nadwagą lub otyłych. W trakcie przejażdżek stawy nie są narażone na tak duże obciążenie, jak ma to miejsce w przypadku biegu czy intensywnych treningów na siłowni,
  • oszczędność pieniędzy to niewątpliwa zaleta jazdy na rowerze. Zamiana samochodu lub podróży komunikacją miejską na dwukołowy pojazd ogranicza wydatki na benzynę i bilety, jednocześnie zapewniając korzystny wpływ na Twoje zdrowie,
  • silniejsze mięśnie? Tylko z jazdą na rowerze! Aktywność fizyczna angażuje nie tylko nogi, uda i pośladki, ale także brzuch, przedramiona i plecy,
  • rower to znakomita propozycja dla osób, które zmagają się z chorobami zwyrodnieniowymi stawów. Nieinwazyjny ruch pedałowania i brak obciążenia układu szkieletowego pomaga w powrocie do dawnej formy po urazie i rehabilitacji kończyn dolnych,
  • spalanie kilogramów na rowerze to mieszanka przyjemności z intensywnym treningiem. W połączeniu z odpowiednio zbilansowaną dietą zapewnisz sobie spadek wagi – to wszystko dzięki pobieraniu energii z tkanki tłuszczowej i poprawie metabolizmu,
  • niezwykle ważną zaletą jazdy na rowerze jest ograniczenie ryzyka wystąpienia chorób układu krążenia. Regularne przejażdżki, i to nawet te rekreacyjne, są znakomitą profilaktyką w przypadku zawałów, udarów i miażdżycy,
  • wybór roweru to nie tylko oszczędność pieniędzy, ale także czasu. Dzięki dwukołowemu pojazdowi zapomnisz o staniu w korkach i kilkunastominutowym szukaniu miejsca do zaparkowania,
  • ekologia to kolejny plus jazdy na rowerze, dzięki któremu coraz więcej osób wybiera ten sposób poruszania się po mieście. Nadmierna emisja spalin i produkcja paliw kopalnych w ciągu ostatnich kilkudziesięciu lat doprowadziły naturę do zatrważającego stanu. Przestawienie się na rower jest najlepszym sposobem na ochronę środowiska.

Jazda na rowerze a psychika

Zalety jazdy na rowerze dotyczą nie tylko wyglądu Twojego ciała. Regularne rodzinne wycieczki rowerowe czy przejażdżki po mieście działają równie pozytywnie na psychikę. Podczas pedałowania i przemierzania kolejnych kilometrów wydzielają się endorfiny – hormony szczęścia odpowiedzialne za dobre samopoczucie, radość, ekscytację i zadowolenie. W połączeniu z kontaktem z przyrodą i dotlenieniem się nawet najkrótsza droga sprawi, że dzień stanie się lepszy. Dojeżdżając do pracy rowerem, zapewniasz sobie również większą wydajność. Dzięki wspomnianemu dotlenieniu mózgu jesteś w stanie wypełniać swoje obowiązki zawodowe szybciej, efektywniej i bez pomyłek.

Spalanie kilogramów na rowerze – ile kalorii można spalić w trakcie przejażdżki?

Spalanie kilogramów to nieodzowna część regularnej jazdy na rowerze. To właśnie dlatego wiele osób decyduje się na tę formę aktywności fizycznej – wraz ze spadkiem wagi możesz cieszyć się wzmocnieniem mięśni oraz pięknymi widokami otaczającej Cię natury, które wpływają pozytywnie na samopoczucie. Nie musisz jednak pędzić przed siebie! Nawet spokojna przejażdżka w umiarkowanym tempie pozwala na spalenie około 300 kcal w ciągu godziny. Im prędzej pojedziesz lub im dłuższe dystanse będziesz pokonywać, tym szybciej dostrzeżesz efekty w trakcie cotygodniowego ważenia.

Stając się regularnym rowerzystą, fundujesz sobie widoczną poprawę kondycji. Najszybciej zmiany dostrzeżesz w okolicach brzucha i bioder, skąd tłuszcz będzie znikać w zaskakującym tempie. I to wtedy, gdy Ty cieszysz się przyjemnym wiatrem we włosach, słońcem i otaczającą się przyrodą. W trakcie jazdy dodatkowo wyrzeźbisz mięśnie i sprawisz że staną się silniejsze. Już po kilkudziesięciu pokonanych kilometrach łydki i uda nabiorą kształtów, których nie zapewnią Ci nawet regularne ćwiczenia na siłowni.

Jak przygotować się do jazdy na rowerze w dzień i nocą?

Bez względu na to, czy preferujesz jazdę na rowerze nocą, czy w dzień, konieczne jest odpowiednie przygotowanie. Pierwszym aspektem, o który warto zadbać, jest oczywiście właściwe nawodnienie organizmu – podczas przejażdżek Twoje ciało potrzebuje o wiele więcej płynów, niż w trakcie oglądania telewizji czy spaceru z rodziną. Znakomitym pomysłem jest zwykła woda lub napoje izotoniczne, dzięki którym energia nigdy Cię nie opuści. Na trasie możesz również podjadać gorzką czekoladę, będącą znakomitym źródłem węglowodanów.

Do jazdy na rowerze przydają się odpowiednie buty, najlepiej sportowe, oraz strój. Ubrania powinny przylegać do ciała – zbyt szerokie nogawki spodni mogą zaczepić się o zębatkę i narazić Cię na kontuzję. Zamiast nich wybieraj specjalne obcisłe szorty wykonane z oddychającego materiału. Równie przydatne okazują się rękawiczki, które ochronią Cię przed otarciami podczas przejażdżek, oraz kask. Nie rezygnuj z niego nawet w trakcie jazdy po mieście – właściwa ochrona głowy może uratować Ci życie. Przed wyruszeniem w trasę sprawdź także, czy siodełko jest na prawidłowej wysokości i upewnij się, że opony są napompowane.

Wyrusz w stronę zdrowia

Wzmocnienie odporności, spalenie kilogramów czy silniejsze mięśnie to tylko kilka z wielu plusów jazdy na rowerze. Regularne przejażdżki działają równie pozytywnie na psychikę, podwyższają wydajność w pracy, a do tego chronią Cię przed wieloma poważnymi chorobami, np. dolegliwościami ze strony układu krążenia. Ekologiczny sposób na pokonanie drogi do pracy czy rodzinna wycieczka rowerowa sprawią, że nabierzesz energii na cały dzień i wyruszysz w kierunku zdrowia, jednocześnie oszczędzając czas i pieniądze.