Trening dla par

Trening dla par to doskonały pomysł na wspólne spędzenie czasu. Razem można biegać, uprawiać nordic walking lub jeździć rowerem, a ponadto można wspólnie wybrać się na zajęcia w klubie fitness. Zwłaszcza osoby, które dotąd nie ćwiczyły w zorganizowany sposób, poczują się raźniej, wybierając się na ćwiczenia dla dwojga. Treningi w duecie to dodatkowa motywacja do tego, aby nie rezygnować z aktywności. Dodatkowym elementem pozwalającym na osiąganie coraz lepszych wyników może być rywalizacja. Chęć bycia lepszym od partnera czy przyjaciółki doskonale motywuje do ćwiczeń. Wspólne ćwiczenia to bardzo przyjemny sposób spędzania czasu, bonusem jest tu rosnąca kondycja fizyczna.

Ćwiczenia w domu

Wiele osób podejmuje aktywność fizyczną w celu zbudowania siły i masy mięśniowej. Panom często zależy na stworzeniu „sześciopaku” na brzuchu, panie myślą o szczupłej talii i jędrnych pośladkach. Można to osiągnąć dzięki odpowiedniemu treningowi połączonemu z racjonalną dietą. Jednak nie wszyscy mogą lub chcą korzystać z siłowni – z różnych względów. Doskonałym rozwiązaniem będzie trening w zaciszu własnego domu, można w niego z powodzeniem zaangażować partnera lub innych mieszkańców. Ćwiczenia we dwoje to nie tylko aktywność fizyczna, to także budowanie więzi i zbliżanie się partnerów. Oprócz tego wspólne treningi mogą być okazją do świetnej zabawy i pozbycia się stresu. Wystarczy wybrać odpowiednie ćwiczenia i włączyć je do codziennej rutyny. Wspólna rozgrzewka to doskonały początek treningu, później można wykonywać takie same ćwiczenia, ale z intensywnością dopasowaną do kondycji czy możliwości fizycznych partnera. Warto zwracać uwagę na prawidłową technikę, wtedy ćwiczenia przyniosą oczekiwane skutki i nie będą groziły kontuzjami. Istnieje bardzo dużo ćwiczeń, które można wykonywać w parach, partner stanowi wtedy doskonałą przeciwwagę lub asekurację. W sytuacji, gdy pewne sekwencje wykonujemy po raz pierwszy, partner może kontrolować prawidłowość ich wykonania. Trzeba tylko pamiętać, że trening dla dwojga to nie wyścigi – lepiej wykonać mniejszą liczbę powtórzeń lub zrobić to wolniej, niż narażać się na urazy bądź kontuzje.

Wspólny trening na siłowni

Fakt, że ćwiczy się z partnerem, nie musi oznaczać, że wykonuje się dokładnie te same ćwiczenia z taką samą intensywnością. W przypadku par mieszanych często jest to nie tylko niewskazane, ale wręcz niemożliwe. Wynika to z faktu, że kobiety mają dużo niższy poziom testosteronu niż mężczyźni, więc mają mniej masy mięśniowej, na skutek tego szybciej się męczą. Wspólnym elementem ćwiczeń dla par może być rozgrzewka, zamiast klasycznego rozciągania można rozgrzać mięśnie i stawy podczas tańca. Energiczne wymachy rąk i nóg podczas szybkiego rock and rolla rozgrzeją równie dobrze, jak standardowe pajacyki czy skłony.

Obecność bliskiej osoby sprawia, że trening jest intensywniejszy. Być może wynika to z chęci, nawet niekoniecznie uświadomionej, zrobienia na partnerze jak najlepszego wrażenia. Dotyczy to w równym stopniu kobiet, jak i mężczyzn. Podziw partnera znacząco podnosi poczucie wartości i zadowolenia ze swoich osiągnięć. Niejednokrotnie dowiedziono, że trenując z kimś, osiąga się dużo lepsze wyniki niż podczas ćwiczeń w pojedynkę.

W trakcie ćwiczeń na siłowni pary nie muszą wykonywać tych samych ćwiczeń. W czasie gdy mężczyzna buduje mięśnie i siłę, kobieta może pracować nad wysmukleniem czy ujędrnieniem poszczególnych części ciała. Jeśli znudziły się wam klasyczne ćwiczenia na dostępnych na siłowni urządzeniach, można „użyć” partnerki jako dodatkowego obciążenia na przykład podczas wykonywania pompek czy wyciskania na ławeczce. W ten sposób w tradycyjny trening można wpleść nieco zabawy, pozwoli to nie tylko na budowanie siły, ale także na wzmacnianie więzi między partnerami.

Zalety wspólnych treningów

Bez wątpienia główną zaletą treningu dla par jest bycie razem. Partner jest doskonałym motywatorem, dzięki któremu łatwiej wstać z kanapy i ruszyć na trening. Jeśli obojgu przyświeca wspólny cel – może nim być poprawa kondycji lub zrzucenie kilku kilogramów – będą się wspólnie dopingować do większego wysiłku. Dużo trudniej jest zrezygnować z ćwiczeń, jeśli nie chcemy zawieść drugiej osoby, współdziałanie jest tu doskonałym powodem pobudzającym do działania. Wspólna radość z sukcesów też na pewno będzie większa. Ćwiczenia we dwoje przyspieszają puls, podnoszą poziom endorfin, a co za tym idzie, poprawiają nastrój. Mogą być doskonałym wstępem do romantycznego wieczoru. Wspólne ćwiczenia to także doskonała podstawa do odbudowywania właściwych relacji – ćwiczenia dla par to dobry sposób na wyładowanie nadmiaru emocji, dzięki czemu można zapobiec powstawaniu konfliktów. Zamiast się kłócić, można pójść razem pobiegać albo wybrać się razem na siłownię czy na basen. Trening dla par może być doskonałą zabawą.

Ćwicząc wspólnie z partnerem, buduje się także zaufanie, zwłaszcza podczas ćwiczeń, w których druga osoba stanowi podparcie lub asekuruje podczas wykonywania złożonych sekwencji lub w czasie nauki pływania. Oprócz opisanych powyżej aktywności dla par wspólne ćwiczenia mogą dotyczyć także sportów, w których obecność drugiej osoby jest wręcz nieodzowna, takich jak judo czy karate. Wspólne doskonalenie techniki, a nawet przygotowywanie się do zawodów to doskonały powód, aby ćwiczyć z partnerem. Sparring z bliską osobą to sposób na sprawdzenie umiejętności, rozładowanie nadmiaru energii oraz tworzenie więzi na zupełnie nowej płaszczyźnie.