Trening z linami

W ostatnich latach zdrowy tryb życia stał się niezwykle popularnym sposobem funkcjonowania. Codziennie na każdym kroku można spotkać osoby uprawiające jogging, jeżdżące na rowerze lub hulajnodze, a także restauracje i puby serwujące dania fit i wege, obowiązkowo bez glutenu. Duża część osób uczęszcza na jogę, fitness lub siłownię. Inni natomiast poszli o krok dalej i chodzą na trening z linami. Co się kryje pod tą tajemniczą nazwą? Jak wygląda taki trening i czy przynosi efekty?

Crossfit – od niego wszystko się zaczęło

Crossfit jest treningiem zdobywającym coraz większą popularność. Jest on ciekawą alternatywą dla monotonnych ćwiczeń na siłowni. Crossfit jest programem treningu siłowego, który zawiera określony ciąg ćwiczeń, wykonywanych w odpowiedniej kolejności i określoną ilość razy. Ćwiczenia są indywidualnie dopasowywane do każdej osoby, w zależności od jej wieku, wagi, kondycji, problemów zdrowotnych i celu, który chce osiągnąć, ćwicząc. Crossfit został stworzony przez Amerykanina Grega Glassmana, którego program wdrożono do stałych aktywności amerykańskich żołnierzy, strażaków i marines. Crossfit może ćwiczyć dosłownie każdy, kto chce być aktywny fizycznie, mieć dobrą kondycję, świetną sylwetkę lub chce zrzucić nadprogramowe kilogramy. Program treningowy zawiera w sobie zróżnicowanie ćwiczenia o charakterze siłowym (np. podciąganie na drążku, przysiady), plyometrycznym (np. podskoki) i wydolnościowym (np. ćwiczenia interwałowe, treningi biegowe). Wśród tych ćwiczeń znajduje się właśnie trening z linami, który jest jedną z aktywności należących do programu crossfitu.

Trening z linami – co warto wiedzieć?

Battle rope, czyli trening z linami, jest dla wielu osób ćwiczących nowością. Ćwiczenia te mają charakter wytrzymałościowy i niezwykle dynamiczny. Angażują do pracy całe ciało! Atrakcyjność tej aktywności kryje się w ilości ćwiczeń, jakie można zrobić przy użyciu lin, należą do nich: biczowanie, przeciąganie, kręcenie, unoszenie i wyciąganie. Ponadto można przy tym skakać, kręcić się, a nawet wykonywać przysiady. Niech nie zwiedzie nikogo fakt, że ćwiczenia z linami wpływają tylko na muskulaturę i kondycję rąk, ponieważ tak nie jest. Wykonywane ruchy angażują wiele mięśni ciała, w tym brzucha, pośladków czy pleców. Ćwiczenia wykonuje się samodzielnie z liną przymocowaną do podłoża lub ściany. Jej długość waha się od 9 do 12 m długości, średnica 40-50 cm, jej waga zaś wynosi od 9 do 18 kg! Znając te wymiary, łatwo można sobie uświadomić, że battle rope wcale nie jest łatwym ćwiczeniem, a aktywnością wymagającą sporego wysiłku i zaangażowania, szczególnie jeśli lina waży 18 kg.

Czy każdy może wykonywać trening z linami?

Battle rope jest aktywnością przeznaczoną dla wszystkich zainteresowanych, jednak należy pamiętać, że jest to trening siłowy, a więc początki tej przygody mogą być trudne i bolesne. Osoby trenujące crossfit od dłuższego czasu lepiej radzą sobie z linami, dlatego nie warto się poddawać. Osobom rozpoczynającym swoją przygodę z crossfitem polecamy wybrać odpowiednią linę dla początkujących, którą łatwiej będzie wprawić w ruch. Należy mieć na uwadze, że osoby, które są po zabiegach operacyjnych, kontuzjach lub cierpią na nadciśnienie i choroby serca, powinny skonsultować wcześniej trening battle rope ze swoim lekarzem prowadzącym.

Jakie efekty przynosi trening z linami?

Jak każda aktywność fizyczna, trening z linami przynosi wiele korzyści dla ciała:

  • znacznie poprawia wytrzymałość ruchową
  • wzmacnia kondycję
  • wzmacnia mięśnie pleców, tułowia, ramion, ale także pośladków, ud i nóg
  • przyspiesza metabolizm
  • przyczynia się do szybszego spalania tkanki tłuszczowej
  • poprawia pracę mięśni gładkich i głębokich
  • poprawia wydolność organizmu
  • polepsza równowagę ciała
  • wzmacnia siłę psychiczną.

Trening z linami, a także cała sekcja crossfit prowadzona jest w myśl zasad WOD-y (Workout of the Day), co dosłownie oznacza trening dnia. Istnieje aż 8 WOD-ów, które zawierają urozmaicone serie zróżnicowanych ćwiczeń. Trening z linami jest nie lada wyzwaniem dla nowicjusza, tym większa jego radość i samoświadomość, że udało się osiągnąć zamierzony cel.

Bungee fitness

Bungee fitness to prawdziwa atrakcja dla aktywnych! Ćwiczenia w specjalnej uprzęży, dzięki której stawy są odciążone, a mięśnie wzmocnione. Ten rodzaj aktywności weryfikuje osoby, które mają wytrzymały korpus, co wynika z ćwiczeń w nienaturalnym nachyleniu. Takie ćwiczenia, w tym ćwiczenia gorsetu mięśniowego tułowia mają zbawienny wpływ na stan kręgosłupa. Zestaw do bungee fitness składa się z uprzęży, neoprenowych spodenek ochronnych, elastycznej liny oraz elementów stalowych, które łączą ze sobą sprzęt w całość. Pojedynczy trening bungee fitness pozwala spalić kilkaset kalorii, a to wszystko za sprawą naprawdę intensywnego wysiłku. Lina do bungee fitness mocowana jest do sufitu, co daje uczestnikom ćwiczeń poczucie latania w przestworzach. Bungee fitness jest niezwykle intensywny, ponieważ łączy w sobie przysiady, skoki, biegi czy pompki.

Efekty ćwiczeń bungee fitness:

  • aktywna praca wszystkich partii ciała
  • stabilizacja kręgosłupa
  • wzmocnione mięśnie pleców, ud, brzucha, łydek, barków, pośladków
  • poprawa koordynacji ruchowej i wydolnościciała
  • szybkie spalanie tkanki tłuszczowej
  • szczuplejsza sylwetka
  • lepsze samopoczucie, dzięki wydzielanym endorfinom, hormonom szczęścia
  • zajęcia trwające około godziny to spalone 500 kcal.

Zarówno trening z linami, jak i bungee fitness to dwie bardzo atrakcyjne aktywności fizyczne, z których wielu z nas chciałoby choć raz skorzystać. Jeśli jesteś aktywną osobą lub chcesz zacząć o siebie lepiej dbać, ale nie pociąga Cię zwykła siłownia, warto zainteresować się tymi dwoma jakże ciekawymi aktywnościami. Z nimi z pewnością zrzucisz zbędne kilogramy, poprawisz swój wygląd i kondycję, a przede wszystkim, poczujesz się młodo i zdrowo!