Treningi z taśmą oporową

Sprzęt treningowy jest różny i rozpoczyna się od niewielkich talerzy służących jako obciążenie gryfu lub hantli, a kończy na wielkich i wymyślnych atlasach, na których można wyćwiczyć dosłownie całe ciało. Znajduje się wśród nich także taśma oporowa – jest długa, została wykonana z gumy i początkowo służyła jako pomoc podczas rehabilitacji osób potrzebujących. Co jednak nie powinno nikogo dziwić, taśma dość szybko stała się również pożądana przez osoby lubiące aktywność fizyczną pod każdą postacią. Została doceniona przez amatorów oraz profesjonalistów, a z jej zalet korzystają najwięksi kulturyści z całego świata, wykonując ćwiczenia z taśmą oporową. Dlatego też warto poznać ją z bliska.

Jak wygląda taśma oporowa?

Taśma oporowa powstała około 50 lat temu jako przyrząd do aktywizacji osób rehabilitowanych i z problemami fizycznymi lub z brakiem koordynacji ruchowej. Pomagała (i pomaga dalej) odzyskać sprawność, siłę wystarczającą do prowadzenia normalnego życia i do odzyskania pełnego zakresu ruchu. Osoby rehabilitowane po wdrożeniu odpowiedniego ćwiczenia z gumą oporową osiągali znakomite wyniki, które zostały dość szybko zauważone przez kulturystów. Osoby ćwiczące na siłowni stale poszukują możliwości na zwiększenie przyrostów – guma oporowa była nowością na tyle dużą, że już po kilku latach każda siłownia miała ich minimum kilka na stałym wyposażeniu.

Zazwyczaj taśmę oporową wykonuje się z bardzo trwałej gumy lateksowej o ogromnej sprężystości. Taki materiał jest zdecydowanie najlepszy, gdyż charakteryzuje się podobnym oporem praktycznie w całym zakresie ruchu w przeciwieństwie do sprężyn, które mają niewielką sprężystość i nielinearne działanie. Sama sprężystość jest zależna między innymi od ich grubości i długości, dlatego warto wybrać taką, która sprawdzi się w naszym przypadku zdecydowanie najlepiej. Ćwiczenia z gumą oporową należą do bardzo łatwych, a do ich wykonania niezbędne jest nasze własne ciało oraz miejsce do zaczepienia drugiego końca gumy (choć tylko w niektórych ćwiczeniach).

Dlaczego taśma oporowa jest tak pożądana?

Poza efektami ćwiczeń z gumą oporową (o których mowa poniżej), warto również wspomnieć o bardziej praktycznych przesłankach używania gum. Gumy oporowe są niedrogie, łatwo dostępne i występują w setkach wariantów kolorystycznych, firm oraz rozmiarów, sprężystości i generowanego obciążenia. Są także mobilne, łatwo je przenieść i zabrać ze sobą nawet na wczasy czy długi wyjazd służbowy, a także wymienić w przypadku ich zniszczenia. Warto także wiedzieć, że taśmy oporowe należą do bardzo bezpiecznych, a kontuzje podczas ćwiczenia z nimi są dość rzadkie. To zasługa liniowego obciążenia i bardzo długiego zakresu ruchu, co pozwala ćwiczącemu na osiąganie wprost rewelacyjnych efektów. Nie tylko przyrostów, ale także wielu innych.

Ćwiczenia z gumami – efekty

Dlaczego warto ćwiczyć z taśmą oporową? Oczywiście dla efektów! Nic nie dodaje tak dużo siły, jak zauważenie efektów naszych ćwiczeń, które potrafią dosłownie onieśmielić. Dokładnie tak jest w przypadku treningu z gumami oporowymi. Ćwiczenia przy użyciu gum oporowych poprawiają sprawność całego organizmu i przyczyniają się do poprawienia wszystkich funkcji motorycznych, gdyż do każdego ćwiczenia angażują dużą grupę mięśni, również tych stabilizujących. Dzięki temu rozwijają się mięśnie posturalne. Ponadto ćwiczenia z taśmą oporową przyczyniają się do zwiększenia siły mięśni i ich objętości, dochodzą również kwestie zdrowotne, takie jak poprawienie wydolności układu krążeniowo-oddechowego oraz nerwowo-mięśniowego.

Jak rozpocząć trening z gumami oporowymi?

Każdy trening, niezależnie od jego rodzaju, objętości i formy, należy dokładnie przemyśleć pod kątem techniki. Tak samo jest w przypadku ćwiczeń z gumą oporową. Zawsze powinniśmy rozpocząć od pozyskania wiedzy na temat wykonywania poszczególnych ćwiczeń – czyli ich techniki. To od niej zależy ryzyko pojawienia się kontuzji, a także osiągane efekty. Warto obejrzeć kilka filmów instruktażowych lub zasięgnąć rady od trenera personalnego, a pierwszy trening (lub nawet kilka) poświęcić nie na pogoń za efektami, a na doskonalenie techniki i poprawę zakresu ruchów.

Ćwiczenia z taśmą oporową są bardzo łatwe i zawsze złożone, gdyż angażują całe grupy mięśni podczas każdego ruchu. Ćwiczenie torsu warto rozpocząć od treningu pleców. Dobrym ćwiczeniem jest rozciąganie taśmy przed klatką piersiową, stojąc, co angażuje mięśnie pleców, tylne aktony barków oraz mięśnie kapturowe. Na samą klatkę piersiową z kolei doskonałym ćwiczeniem jest wyciskanie. Należy owinąć taśmę wokół górnej części pleców i chwycić jej dwa końce osobno w obie dłonie, po czym zacząć wyciskać je przed siebie. Dzięki temu osiągniemy podobne efekty treningu jak przy typowym wyciskaniu sztangi na ławeczce.

Do treningu bicepsów, czyli mięśni dwugłowych ramienia, najlepiej sprawdzi się uginanie przedramion, stojąc. Jedną część taśmy trzymamy w dłoni jedną ręką, drugą zaś trzymamy stopą lub przyczepiamy do właściwego zabezpieczenia. Unosimy dłoń i opuszczamy ją powoli i bez pośpiechu. Trening z gumami oporowymi jest także rewelacyjny w kwestii mięśni nóg. Warto praktykować odwodzenie. Taśmę zaczepiamy jednym końcem o drabinkę lub inny stabilny przedmiot, a drugą przyczepiamy do naszej kostki. Stajemy przodem do drabinki i chwytamy się jej, po czym odwodzimy nogę do tyłu.

Reasumując – dlaczego warto ćwiczyć z gumą oporową?

Efekty są znakomite, trudność ćwiczeń niewielka, a ich ilość – bardzo duża. Trening z gumami oporowymi należy do łatwych i przyjemnych oraz efektywnych, ponadto różnorodność ćwiczeń sprawia, że podczas sesji nie będziemy się nudzić. Zależnie od siły i stopnia oporu gumy oporowej możemy również decydować o obciążeniu i wybierać takie, które będzie na ten moment właściwe dla naszej siły.