Włącz sport do swego życia!

Dzisiejszy, prowadzony przez większość społeczeństwa, styl życia daleki jest od idealnego. Siedzący tryb pracy, przemieszczanie się głównie samochodem, wieczorne oglądanie telewizji z paczką chipsów u boku – uprawianie sportu zrównoważyło by te obciążenia, ale co zrobić, gdy mimo dobrych chęci doznajesz kontuzji i ciężko wrócić Ci do regularnego treningu? Jak zacząć uprawiać sport, gdy nigdy nie ma się na niego czasu?

Sygnały, które powiedzą Ci, kiedy powinieneś zacząć ćwiczyć

Decyzję o podjęciu aktywności fizycznej zazwyczaj odwleka się w czasie. Z pewnością znajdziesz milion powodów, dla których “ten” moment będzie nieodpowiedni: zbyt duża waga, by pokazać się na siłowni czy w parku z maszynami do ćwiczeń; wstyd przed bieganiem wokół swojego osiedla, bo znajomi będą się przyglądać i komentować; brak czasu oraz pieniędzy. Oczywiście są to tylko wymówki, które w żaden sposób nie mają odzwierciedlenia w rzeczywistości.

Naszym zdaniem konieczne jest słuchanie własnego ciała i dbanie o własne dobro, bez względu na to, “co ludzie powiedzą”. Regularne uprawianie sportu da Ci wymierne efekty. Aktywność fizyczna konieczna jest, gdy masz dużą nadwagę, szybko się męczysz wchodząc po schodach, przechodząc kilka metrów do sklepu czy pracy. Jasnym sygnałem będzie także brak werwy, energii i ciągłe zmęczenie, które nie jest spowodowane kwestiami zdrowotnymi. Dla pań takim bodźcem powinna być także wiotczejąca skóra. Odpowiednie ćwiczenia zapewnią Ci zdrową, jędrną sylwetkę, do której w dzisiejszych czasach dąży każdy. Stres, złe wyniki badań, powtarzające się bóle kręgosłupa czy złe samopoczucie – wszystkie te czynniki powinny być świetną motywacją do rozpoczęcia nowego, zdrowszego życia.

Jak zacząć przygodę ze sportem?

To jak zaczniesz swoją przygodę ze sportem powinno być podyktowane Twoim aktualnym stanem zdrowia i celem, do jakiego zmierzasz. Jeśli jesteś osobą zdrową, spokojnie możesz poddać się większości form fizycznej aktywności. Jeśli jednak cierpisz na nadwagę, bądź jakiekolwiek inne problemy zdrowotne, świetnym rozwiązaniem będzie konsultacja z lekarzem lub specjalistą. Uprawianie sportu to oczywiście masa korzyści zdrowotnych, jednakże jest to także obciążenie dla organizmu. Jeśli prowadzisz siedzący tryb życia, pozbawiony jakiejkolwiek aktywności fizycznej, nie zaczynaj od podnoszenia ciężarów. Zacznij raczej od długich spacerów, jazdy na rowerze czy rolkach. Taka aktywność fizyczna nie będzie dla Ciebie niebezpieczna.

Z pewnością zadajesz sobie teraz pytanie, po co mam ćwiczyć? Odpowiedzi jest wiele. Po pierwsze, aktywność fizyczna ma pozytywny wpływ na funkcjonowanie całego organizmu. Zdrowy organizm to większa odporność oraz poprawne działanie wszystkich układów. Drugą kwestią, o której nie da się zapomnieć, jest własne, dobre samopoczucie. Uwierz, że osoba zmęczona treningiem to osoba szczęśliwa, pełna wigoru i pewnego rodzaju upojenia. To wszystko za sprawą wytwarzającego się hormonu szczęścia. Jeśli jesteś osobą zestresowaną, pracującą pod presją czasu – sport będzie doskonałym lekarstwem do redukcji stresu. Ćwiczenia, głównie siłowe, obniżają poziom kortyzolu, dzięki czemu człowiek jest spokojniejszy i zrelaksowany nie tylko podczas treningu, ale również w ciągu kolejnych godzin. Aktywność fizyczna to również redukcja tkanki tłuszczowej, czyli prosta droga do pięknej, zgrabnej i zadbanej sylwetki.

Podstawowe zasady uprawiania sportu

Bez względu na nadrzędny cel, związany z redukcją tkanki tłuszczowej, budowaniem masy mięśniowej czy poprawą swojego wyglądu i samopoczucia, najważniejsza jest różnorodność. Odmienne rodzaje ćwiczeń to brak nudy. Perspektywa kilku miesięcy powtarzania tych samych czynności może przyprawić Cię o przygnębienie, a co za tym idzie – spadek motywacji. Ponadto, taka postawa daje Ci możliwość ciągłego budowania kondycji, siły i wytrzymałości, bez przyzwyczajania organizmu do konkretnych czynności. Świetnym sposobem jest przeplatanie treningów siłowych z kardio i dbanie tym samym o jednoczesny spadek tkanki tłuszczowej i budowę mięśni. Każdy ma jednak nieco inne powody, by zacząć ćwiczyć. Ciebie motywować może piękna sylwetka, a Twojego znajomego lepsze samopoczucie i redukcja stresu. Ważne, by znaleźć powód i zacząć w tym celu działać.

Kiedy powinno się rozpocząć aktywność fizyczną? W poniedziałek? Od nowego miesiąca? Za rok? Przestań się oszukiwać i szukać ciągle nowych wymówek. Aktywność fizyczną rozpocznij natychmiast. Wybierz się na dwa razy dłuższy spacer z psem, idź do koleżanki na piechotę, zamiast jechać autobusem czy samochodem. Wybierz się na wycieczkę rowerową z całą rodziną albo naucz się w końcu jeździć na rolkach. Zastanów się, co da Ci uprawianie sportu i trzymaj się swojego celu, bez względu na okoliczności. Naszym zdaniem ważnym aspektem oprócz czerpania zadowolenia z ćwiczeń jest śledzenie swoich postępów i regularne nagradzanie się za osiągnięcia. Takie działanie pozwoli Ci utrzymać motywację na odpowiednim poziomie oraz odnaleźć w sporcie swoją pasję.

Motywacja jest – i co dalej?

Wiele osób, mimo podjęcia decyzji o włączeniu do swojego życia aktywności fizycznej zastanawia się, czy czasem “nie jestem za stary na uprawianie sportu”? Nie, nie jesteś! To jedyna możliwa i poprawna odpowiedź. Sport jest dobry dla każdego. Bez względu na to, w jakim jesteś wieku, jakiej płci czy jaka jest Twoja kondycja, możesz czerpać z ćwiczeń satysfakcję i w pełni cieszyć się z korzyści zdrowotnych płynących z uprawiania sportu.

Oprócz mentalnego przygotowania warto również zadbać o ewentualny sprzęt czy akcesoria. Oczywiście, jeśli masz zamiar do ćwiczeń wykorzystywać tylko własny ciężar ciała, dodatkowe obciążenia będą zbędne, podobnie jak w przypadku korzystania z siłowni czy parków z maszynami do ćwiczeń. Warto jednak zadbać o odpowiedni strój. Wydawać by się mogło, że ćwiczyć można we wszystkim, jednakże nie bez powodu tworzona jest specjalistyczna, sportowa odzież. Ma ona za zadanie zapewnić odpowiednią cyrkulację powietrza, wchłanianie nadmiaru potu, a także nie powinna krępować podczas wykonywania ruchów. Co więcej, bielizna termoaktywna pomoże Ci w szybszym spalaniu tkanki tłuszczowej.

Jak zacząć ćwiczyć po chorobie?

Osoby, które uprawiały już sport, nie muszą poszukiwać odpowiedzi na pytanie “dlaczego warto”? Kluczową kwestią w sytuacji powrotu do uprawiania sportu po kontuzji czy chorobie jest motywacja i konsekwencja uwzględniająca metodę małych kroczków. Z pewnością jest to bardzo trudne, jeśli osoba, która przyzwyczajona jest do biegania na długich dystansach, musi zacząć od spacerów truchtem, bądź też podnoszący duże ciężary kulturysta zmuszony będzie pracować jedynie z masą własnego ciała. Wartością nadrzędną jest jednak Twoje bezpieczeństwo.

Uprawianie sportu po chorobie zalecane jest przez lekarzy, mających na względzie polepszenie ogólnego stanu zdrowia pacjenta. Koniecznym jest działanie z rozwagą. Nie zaleca się powrotu do intensywności sprzed niedyspozycji, gdyż może to prowadzić do negatywnych zmian w organizmie. Twoje pierwsze treningi powinny być krótkie i mało intensywne. Mięśnie trzeba ponownie przyzwyczaić do wysiłku, zadbać o czas na regenerację, odpowiednie nawodnienie i dietę. Te wszystkie aspekty mają kluczowe znaczenie w kontekście powodzenia planu włączania sportu do Twojego życia. Nie zrażaj się, powoli dąż do swojego celu, a efekty z pewnością pozytywnie Cię zaskoczą.