Wpływ kawy na proces odchudzania

Nie ma chyba osoby, która choć raz w życiu się nie odchudzała. W końcu szczupła sylwetka wpływa nie tylko na poczucie atrakcyjności, ale też stan zdrowia i ogólne samopoczucie. Znany jest cały szereg metod na to, jak schudnąć – od naukowo uzasadnionych, aż po takie, których słuszność jest wysoce wątpliwa. Niektórzy o wymarzoną sylwetkę walczą na siłowni, inni udają się do dietetyka, a jeszcze inni stosują diety-cud z kolorowych czasopism. Mało kto jednak wie, że w schudnięciu może pomóc bardzo powszechny produkt, który większość z nas ma w swoich szafkach kuchennych. Produktem tym jest… kawa. W jaki sposób pomaga ona w gubieniu zbędnych kilogramów? Jak ją w tym celu stosować? Odpowiedzi na te pytania znajdziesz w naszym artykule!

Kawa na odchudzanie – czy faktycznie pomaga?

Kawa wspiera proces odchudzania na kilka sposobów. Kluczowy jest wpływ kawy na metabolizm – powoduje ona zwiększenie metabolizmu, co przy jej regularnym spożywaniu skutkuje utratą kilogramów. Ponadto, obecna w kawie kofeina stymuluje wytwarzanie adrenaliny, która z kolei przyspiesza spalanie tłuszczu w komórkach. Dodatkowo czarny napój sprawia, że organizm zaczyna wytwarzać więcej ciepła, co również pomaga w spalaniu kalorii.

Kolejną właściwością kawy, która wspiera chudnięcie, jest jej obniżenie łaknięcia. Po wypiciu tego napoju we krwi wzrasta poziom glukozy, dzięki czemu uczucie głodu staje się mniej uciążliwe i mija ochota na przekąskę. Jednak nie jest to jedynie działanie chwilowe – naukowcy stwierdzili, że regularne picie kawy zmniejsza przyjemność płynącą ze spożywania słodyczy, co sprawia, że rzadziej po nie sięgamy. Wniosek jest prosty – następnym razem, gdy będziesz mieć ochotę na ciastko lub batonik, zamiast tego zrób sobie kawę!

Jak pić kawę, żeby schudnąć?

Jednak zależność kawa a odchudzanie nie jest wcale taka prosta. Aby czarny napój pomógł nam schudnąć, powinniśmy pić go w odpowiedni sposób. Co to oznacza? Przede wszystkim powinniśmy odzwyczaić się od słodzenia. Nie jest to łatwe ze względu na gorzki smak kawy, jednak warto podjąć się tego wyzwania – rezygnacja z cukru znacznie zmniejszy kaloryczność kawy. Kolejnym niepożądanym dodatkiem jest mleko. Jeśli nie chcemy pić czarnej kawy, warto sięgnąć po mleko sojowe bądź niskoprocentowe. Niewskazane są także wszelkie inne “ulepszacze”, takie jak syropy czy posypki.

Nie każda kawa ma równie dobry wpływ na odchudzanie. Bardzo ważny jest właściwy dobór jej rodzaju. Najlepsza będzie tutaj zwyczajna, czarna kawa z ekspresu, na przykład arabika. Świeżo mielona kawa zawiera ok. 20% kofeiny więcej, niż taka gotowa ze sklepu.

Ciekawą propozycją jest także zielona kawa. Od swojego czarnego odpowiednika różni się ona tym, że nie jest palona w wysokiej temperaturze, co pozwala jej zachować dużą ilość cennych składników odżywczych. Taka kawa zawiera duże ilości kwasu chlorogenowego, który ogranicza przyswajalność glukozy z pokarmu, a co za tym idzie – zmniejsza prawdopodobieństwo magazynowania jej w organizmie w postaci tłuszczu.

Jeśli chcemy schudnąć, powinniśmy pić około 4 filiżanek dziennie. Ta metoda odchudzania powinna być jednak połączona z odpowiednią dietą i sportem. Szacuje się, że osoba aktywna fizycznie może dzięki kawie spalić nawet 150-200 dodatkowych kalorii dziennie. Natomiast przy siedzącym trybie życia będzie to około 100 kalorii. Wszystko zależy jednak od indywidualnych cech organizmu. Dobrym pomysłem jest picie kawy godzinę po przebudzeniu oraz pół godziny przed treningiem.

Zmorą wielu osób, które próbują schudnąć, jest efekt jo-jo. Tutaj również z ratunkiem przychodzi kawa! Jak twierdzą naukowcy, ten czarny napój skutecznie pomaga utrzymać wagę po odchudzaniu.

Nie tylko na odchudzanie, czyli inne powody, dla których warto pić kawę

Kawę warto pić z wielu powodów, a chęć schudnięcia jest tylko jednym z nich. Ten czarny napój ma mnóstwo cennych właściwości. Kawa wpływa nie tylko na spalanie tłuszczu, ale też ogranicza uczucie zmęczenia, poprawia samopoczucie, wspomaga koncentrację oraz pamięć krótkotrwałą i zwiększa motywację. Jest doskonałym wspomagaczem przy pracy i nauce – mówi się nawet, że chwilowo podnosi poziom IQ. W dodatku kawa chroni przed nowotworami pęcherza, jelit i wątroby oraz marskością tego ostatniego narządu. Zmniejsza też ryzyko wystąpienia choroby Parkinsona, a ponadto wykazuje silne właściwości przeciwutleniające.

Wszystko z rozsądkiem – czyli jak pić kawę, żeby sobie nie zaszkodzić?

Choć wpływ kawy na odchudzanie jest niezaprzeczalny, a oprócz tego ma ona również wiele innych zalet, nie należy j sięgać po nią bezrefleksyjnie. Warto pamiętać, że kawa nie jest wskazana dla każdego. Powinny jej unikać (lub przynajmniej skonsultować się w tej sprawie z lekarzem) osoby cierpiące na nadkwasotę i wrzody żołądka. Kolejnym przeciwwskazaniem jest chora wątroba, która może nie poradzić sobie z trawieniem kofeiny. Przy spożywaniu kawy muszą być również ostrożne kobiety w ciąży i karmiące piersią. Ze względu na właściwości pobudzające będzie ona niewskazana też dla osób znerwicowanych i mających problemy z koncentracją.

Jak widać, nie zawsze warto sięgać po kawę odchudzającą. Na szczęście nie jest to konieczne, istnieje bowiem wiele innych sposobów na to, aby zgubić zbędne kilogramy. Sport, dieta, spożywanie aloesu – to tylko niektóre. Wiele z nich znajdziesz w pozostałych artykułach dostępnych na naszym blogu. Zachęcamy do zapoznania się z nimi – na pewno uda Ci się wybrać coś dla siebie!