Wpływ pływania na organizm

Pływanie to sport, który może uprawiać każdy – dzieci, dorośli, a nawet kobiety w ciąży. Regularne wizyty na basenie niosą za sobą wiele korzyści – wzmocnienie serca, łagodzenie stresu czy możliwość spalenia nawet ponad 100 kcal w trakcie 10 minut aktywności. Odkryj, dlaczego jeszcze warto pływać!

Dlaczego warto pływać, czyli jak regularne wizyty na basenie wpływają na zdrowie

Pływanie to aktywność fizyczna, której zalety dostrzegą wszystkie osoby regularnie odwiedzające basen. Jedną z nich jest oczywiście poprawa kondycji i struktury mięśni – każdy ruch wymaga wysiłku i angażuje do pracy całe ciało, dzięki czemu sylwetka ulega wysmukleniu, a mięśnie stają się bardziej widoczne. Kolejną korzyścią jest pozytywne oddziaływanie pływania na serce. Ten sport ma ogromny wpływ na zdrowie! W trakcie ćwiczeń krążenie ulega poprawie, co prowadzi do redukcji ciśnienia krwi i zmniejszenia ryzyka rozwoju choroby niedokrwiennej.

Zalety pływania to także wzmocnienie kości. Podczas treningów następuje przyrost mineralnej gęstości kości, co pozwala zwalczyć częste i męczące bóle pleców – ćwiczenia w wodzie wpływają na rozluźnienie mięśni i zmniejszają nacisk na kręgosłup. Właśnie dlatego pływanie jest idealnym sportem dla kobiet w ciąży! Na tym jednak korzyści się nie kończą. Regularne wizyty na basenie pomagają w ćwiczeniu układu oddechowego poprzez zwiększanie objętości płuc i usprawnienie pracy przepony. W efekcie mogą również prowadzić do zmniejszenia objawów astmy powysiłkowej.

Pływanie – korzyści dla zdrowia psychicznego

Efekty pływania to nie tylko smukła sylwetka, ale także dobre samopoczucie. Uważa się, że gimnastyka w wodzie pomaga łagodzić stres i jest doskonałym wsparciem podczas leczenia depresji. Jak to możliwe? Przebywanie w wodzie działa rozluźniająco, zapewnia solidną dawkę hormonu szczęścia i uczy rytmicznego, uspokajającego oddechu. Szacuje się, że przebywanie w wodzie zapewnia kilkunastoprocentowy wzrost intensywności przepływu krwi, dzięki czemu wszystkie organy w naszym organizmie pracują lepiej.

Niewątpliwą zaletą pływania jest również możliwość cofnięcia zegara biologicznego. Wydaje się to niemożliwe, jednak dowiedziono, że osoby, które regularnie odwiedzają basen, mogą pochwalić się stanem zdrowia wskazującym na 20 lat mniej niż wiek rzeczywisty. Nic w tym dziwnego – treningi w wodzie dzięki zaangażowaniu wielu mięśni i poprawie funkcjonowania różnorodnych układów wpływają na odmłodzenie biochemii krwi.

Pływanie dla dzieci – dlaczego warto zapisać malucha na basen?

Lekcje pływania są polecane również najmłodszym. Na basenie bardzo często można spotkać rodziców w towarzystwie zaledwie kilkumiesięcznych pociech. Zastanawiasz się, czy to nie za wcześnie? Skądże! Niemowlęta zachowują naturalne odruchy z etapu rozwoju w brzuchu matki nawet do ósmego miesiąca życia, a tym samym nie mają problemu z wstrzymywaniem oddechu w wodzie. To właśnie dzięki temu rozpoczęcie pływania warto rozpocząć jak najszybciej. Z czasem dzieci tracą zdolność automatycznego reagowania na kontakt z wodą. Dziecko, które od samego początku regularnie odwiedza basen, bardzo szybko się z nią oswaja.

Korzyści z pływania dla dzieci jest wiele. Główną z nich jest przede wszystkim bezpieczeństwo Twojego malucha w trakcie wakacji nad morzem czy jeziorem. Dzięki nabytej umiejętności dziecko nie tylko nie boi się wejść do wody, ale także wie, jak poradzić sobie w kryzysowych sytuacjach. Pływanie wspomaga rozwój fizyczny, często też wpływa na większe zainteresowanie sportem w kolejnych latach. Dowiedziono również, że pływanie przynosi korzyści umysłowe – może wpływać na poprawę wyników w szkole, ułatwiać koncentrację i uczyć wytrwałości.

Pływanie dla kobiet w ciąży? Jesteśmy na tak!

Pływanie to znakomita forma aktywności fizycznej dla kobiet w ciąży. Powszechnie wiadomo, że ciąża nie powinna powstrzymywać przyszłych mam od dbania o kondycję. Oczywiście w wyjątkowych sytuacjach konieczna jest rezygnacja z treningów, jednak jeśli lekarz prowadzący ciążę nie widzi przeciwwskazań, warto pływać. Co daje pływanie? Przede wszystkim pomaga wzmocnić mięśnie pleców, nóg i brzucha, które są szczególnie narażone na obciążenia podczas całego okresu ciąży. Co więcej, sport pozytywnie wpływa na wydolność układu oddechowego, co z kolei pozwala na lepsze dotlenienie płodu.

Aby cieszyć się korzyściami z pływania, konieczna jest regularność. Doskonałym pomysłem jest odwiedzanie basenu przynajmniej kilka razy w tygodniu, pamiętając jednak o zachowaniu ostrożności i uważnym obserwowaniu swojego ciała. Zamiast pokonywania najgłębszych torów na czas wybierz spokojne, relaksujące pływanie w ulubionym stylu. Według lekarzy największe korzyści przynosi popularna żabka. Na początku możesz zapisać się również na zajęcia dedykowane ciężarnym, które są prowadzone na pobliskim basenie. Jednak nie zapomnij zapytać swojego lekarza o pozwolenie przed odwiedzeniem pływalni! Pływanie, tak jak i każdy inny sport, może być niewskazany dla osób zmagających się z niektórymi chorobami czy schorzeniami. Każdy trening, niezależnie od jego charakteru, warto skonsultować z lekarzem pierwszego kontaktu lub specjalistą.

Co daje pływanie?

Wiesz już, że korzyści z pływania są ogromne, a samej wizycie na basenie towarzyszy mnóstwo zabawy i przyjemności. Jeśli Twój lekarz nie stwierdził żadnych przeciwwskazań zdrowotnych, to rozpoczęcie treningów w wodzie będzie idealnym sposobem na wysmuklenie sylwetki, poprawę funkcjonowania układu oddechowego i krwionośnego, a nawet cofnięcie zegara biologicznego dla Ciebie. I to bez względu na to, ile masz lat!