Wybiegać zdrowie

Bieganie to w ostatnich latach jeden z popularniejszych sportów. Można nawet powiedzieć, że obecnie przeżywa ono swój renesans. I nic dziwnego – ta forma ruchu ma naprawdę wiele zalet. Po pierwsze, biegać może każdy i nie potrzeba do tego właściwie niczego oprócz wygodnego stroju. Po drugie, bieganie jest możliwe niemalże w każdym otoczeniu. Po trzecie, sport ten jest niesamowicie tani. I wreszcie po czwarte – niesie on mnóstwo korzyści dla naszego organizmu. Chcesz poznać więcej argumentów, dlaczego warto zdecydować się na tę formę aktywności, i dowiedzieć się, jak zacząć biegać? Zapraszamy do przeczytania naszego artykułu.

Co daje bieganie?

Bieganie ma liczne korzyści właściwie dla wszystkich elementów organizmu. Wpływa ono pozytywnie zarówno na ciało, jak i na psychikę. Ten sport m.in. obniża ciśnienie tętnicze krwi, dzięki czemu zredukowane zostaje ryzyko wystąpienia udaru czy zawału. Na dłuższą metę wzmocnione zostają również kości i stawy. Podczas biegania cały organizm dotlenia się, co sprawia, że wszystkie organy zaczynają działać wydajniej. Warto wiedzieć, że biegając, angażujemy do pracy właściwie wszystkie mięśnie – nóg, ramion, tułowia, pleców, brzucha i pośladków. Jest to więc doskonały sposób, aby poprawić swoją kondycję i wymodelować sylwetkę.

Doskwiera Ci brak energii i chciałbyś poprawić swoje samopoczucie? W takim razie bieganie to coś dla Ciebie! Ten sport sprawi, że zaczniesz lepiej sypiać, a Twój nastrój ulegnie poprawie. Biegając, pozbywamy się negatywnych emocji, rozluźniamy i nabieramy dystansu do codziennych problemów. Podczas wysiłku w mózgu są wytwarzane endorfiny, dzięki czemu zmniejsza się ryzyko wystąpienia depresji. Ponadto sport na świeżym powietrzu wzmacnia cały organizm i zwiększa odporność. A to wszystko bez konieczności nabywania jakiegokolwiek sprzętu i ponoszenia innych nakładów pieniężnych!

Co jest potrzebne, aby biegać?

Bieganie to idealny sport dla początkujących. Przede wszystkim można go zacząć uprawiać właściwie z dnia na dzień i nie potrzeba do tego żadnych szczególnych przygotowań. Aby biegać, nie musisz kupować karnetu na siłownię ani nabywać drogiego stroju sportowego – równie dobrze sprawdzą się zwykłe legginsy czy dres, który z pewnością masz już w swojej szafie. Ponadto na pewno masz w swojej okolicy miejsce, które doskonale nadaje się do rozpoczęcia przygody z bieganiem – park, łąkę czy po prostu szeroki chodnik. Wystarczy tylko chcieć!

Jest jednak jedna rzecz, o którą warto zatroszczyć się, zanim zaczniemy biegać – są to buty. Bieganie dość mocno obciąża nasze nogi i stopy, dlatego powinniśmy odpowiednio je chronić. Buty przeznaczone do uprawiania tego sportu muszą być o rozmiar większe od tych, które nosimy na co dzień. Na tym elemencie stroju nie warto oszczędzać – zachęcamy Cię, abyś wybrał się do sklepu ze specjalistycznym obuwiem do biegania. W takim miejscu obsługa pomoże Ci dobrać buty, które będą dopasowane do kształtu Twojej stopy i zapewnią Ci wygodę oraz bezpieczeństwo w każdej sytuacji.

Chcesz zacząć biegać? Zapoznaj się z naszymi wskazówkami!

Jak zacząć biegać? Najlepiej od razu – dopóki masz motywację. Jednak warto, aby pozostała ona z Tobą jak najdłużej. Przede wszystkim zastanów się, dlaczego właściwie chcesz uprawiać ten sport. Czy zależy Ci na poprawie samopoczucia? Ukształtowaniu pięknej sylwetki? A może na lepszej kondycji? Obierz sobie cel i miej go cały czas przed oczami. W chwilach słabości myśl o tym, jakie efekty wkrótce przyniesie Twój wysiłek i co dzięki niemu zyskasz. Takie podejście pomoże Ci pokonać chwilowe spadki motywacji i osiągnąć postawione sobie cele.

Jakie są inne porady dla biegaczy, którzy dopiero zaczynają swoją przygodę z tym sportem? Warto wprowadzać sport do swojego życia stopniowo. Jeśli do tej pory nie byłeś zbyt aktywny, to normalne, że będziesz szybko się męczył i cierpiał na zakwasy. Dlatego początkowo unikaj zbyt szybkiego biegu i zbyt dalekich dystansów – to najprostsza droga do zniechęcenia, złego samopoczucia, a nawet urazów. Zacznij od szybkiego marszu, później przejdź do truchtu, a dopiero po jakimś czasie do biegania. Zadbaj również o zdrową dietę i odpowiednie nawodnienie organizmu. Ważną kwestią jest także znalezienie najlepszej dla siebie pory na bieganie – zastanów się, kiedy masz najwięcej energii i to tę część dnia wybierz na trening. Jeżeli jesteś typową sową, to ćwiczenia o świcie nie będą miały najmniejszego sensu i sprawią, że szybko stracisz zapał do biegania.

Czy bieganie jest dla każdego?

Choć bieganie to samo zdrowie, niestety w niektórych sytuacjach powinno się tego sportu unikać. Zanim zaczniesz na poważnie biegać, warto zrobić badania. Do przeciwwskazań do biegania należy między innymi otyłość. Duża masa ciała stanowi obciążenie dla układu kostnego, natomiast bieganie dodatkowo obciąża stawy (zwłaszcza kolanowy, biodrowy i skokowy) oraz naraża je na kontuzję. Dlatego osoby, których BMI wynosi więcej niż 30 kg/m2, powinny całkowicie zrezygnować z tego sportu.

Biegania nie zaleca się również osobom cierpiącym na choroby serca oraz po zawale. Kolejnym przeciwwskazaniem są problemy ze stawami, a zwłaszcza reumatoidalne zapalenie stawu kolanowego. Z tej formy aktywności powinny zrezygnować też osoby mające jakiekolwiek problemy ze stopami. Zastanawiasz się, czy w Twoim przypadku bieganie przyniesie korzyści, czy stanie się wręcz przeciwnie? Wszelkie wątpliwości warto skonsultować ze swoim lekarzem. Jeśli to zrobisz, będziesz miał pewność, że wybrany sport przyniesie Ci wyłącznie satysfakcję i zdrowie!